Start van hoofdcontent

Stad

nl

Definitief ontwerp nieuwe Leidseplein toch op de schop

23 oktober 2014, 13.25 uur · Aangepast 24 oktober 2014, 00.09 uur

De tramhaltes op en rond het Leidseplein worden - als het aan de gemeente ligt - anders dan in het 'Definitief Ontwerp' van eerder dit jaar. En daardoor verandert er meer.

Dat schrijft de gemeente in een brief aan de omwonenden van het plein, die nog inspraak krijgen in het ontwerp. In de nieuwe plannen komen er vier haltes. Eén voor De Balie, één op het plein, één in de Marnixstraat en eentje op de Leidsebrug. De haltes zullen alle vier maar één rijrichting bedienen.

Dit is een wijziging ten opzichte van het definitief ontwerp. Die is bedacht om de haltes aan te sluiten op het 'toekomstige tramnetwerk'.

Flexibeler
'Door de haltes op deze manier te plaatsen, is er tramverkeer in alle richtingen mogelijk. Hierdoor wordt het tramverkeer flexibeler', schrijft de gemeente. 'Op het Leidseplein ontstaat meer ruimte.'

In de nieuwe opzet rijden er overdag geen bussen meer door de Marnixstraat en daarmee dus ook niet meer over het Leidseplein.

Nadelen
Er zijn ook nadelen, geeft de gemeente toe. Zo komt er minder ruimte voor voetgangers in de Marnixstraat en komen er hier geen nieuwe bomen, wat wel de bedoeling was.

En ook wat betreft de combinatie met de nieuwe taxistandplaats is er een wijziging ten opzichte van eerdere plannen: 'Met een tramhalte op de Leidsebrug moeten taxi's vanaf de toekomstige taxistandplaats (ook op de Leidsebrug) verder noordwaarts richting het plein rijden om te kunnen keren richting de Stadhouderskade', aldus de gemeente.