Start van hoofdcontent

Stad

nl

'Reputatie Zuidoost blijft achter bij werkelijkheid'

31 oktober 2014, 14.58 uur · Aangepast 1 november 2014, 14.25 uur

Zuidoost kampt nog met spoken uit het verleden.

Met de Heineken Music Hall, de Arena, goede bereikbaarheid, en een groot bedrijventerrein heeft het stadsdeel alles in zich om 'booming' te zijn, maar de reputatie blijft achter bij de werkelijkheid. Studenten van de Hogeschool van Amsterdam gaan in opdracht van City Marketing Zuidoost Partners een plan maken om het imago van Zuidoost te verbeteren.

In twee jaar tijd heeft Zuidoost een tweede plek bemachtigd op de veiligheidsindex van Amsterdam. Diefstallen, inbraken en en vandalisme komen nog maar weinig voor (maar moord nog wel). Inwoners hoeven er bij wijze van spreken 's nachts hun fiets niet meer op slot te zetten. Het grote publiek ziet Zuidoost echter nog wel als een gevaarlijke, criminele wijk. Beelden van jaren terug, toen ABN Amro die het vrouwelijke personeel onder bewaking naar de parkeerplaats liet brengen, leven voort. Volgens onderzoekster Nuria Arbones Aran hebben jonge mensen uit Zuidoost last van het 'negatieve stereotype' bij sollicitaties. 'Het is niet gezegd dat ze de baan niet krijgen, maar ze hebben wel iets uit te leggen'.

Volgens persvoorlichtster Lisette Wegener van de HvA is het negatieve beeld onterecht. 'De bewonerstevredenheid stijgt en de populatie raakt steeds meer gemixt. Een groot aantal studenten woont op campussen in de Bijlmer. Als ze er een kamer betrekken, zeggen ze eerst dat ze er niet permanent willen blijven, maar dat oordeel verandert snel als ze er eenmaal wonen'.

Een goed imago is belangrijk voor stadswijken. 'Een wijk verbetert in de eerste plaats door de investeringen, maar de reputatie werkt daarbij als een versneller', zegt Wegener. ,,Met een goed imago trekt een wijk interessante projecten en mensen aan.'. Studenten van de HvA-minor 'City Marketing in Europe' gaan samen met studenten uit Barcelona en Parijs ideeën ontwikkelen om het imago van Zuidoost te verbeteren. De steden kunnen van elkaar leren, denkt Arbones Aran. Studenten uit Barcelona gebruiken als concreet voorbeeld de wijk Raval. Deze wijk had eerder een beroerde reputatie, terwijl Raval nu booming is, ook onder toeristen.