Start van hoofdcontent

Stad

nl

'Meeste aanbiedingen op Bol.com zijn nep'

20 november 2014, 09.59 uur · Aangepast 21 november 2014, 21.01 uur

De kortingen die webwinkels bieden op speelgoed, zijn vaak nep. De van/voor-aanbiedingen kloppen veelal niet, omdat de 'van-prijs' nooit is gerekend.

'Op deze manier worden fikse kortingen gesuggereerd en daarmee consumenten misleid', zo meldde de Consumentenbond donderdag. Ook komt het geregeld voor dat zowel de 'van-' als de 'voor-prijs' plotseling hoger wordt.

Bol.com heeft volgens het onderzoek de meeste nepaanbiedingen: 70 procent van de kortingen op speelgoed is nep. Ook Wehkamp, Intertoys, Bart Smit, Blokker en andere verkopers maken zich in hun onlinewinkels schuldig aan de praktijken. V&D en Toys'R'Us hebben met nog geen 10 procent de minste misleidende aanbiedingen.

'Niet nep'
Directeur Daniel Ropers van bol.com zegt in een reactie het niet eens te zijn met de Consumentenbond. De prijs waarnaar bol.com bij zijn aanbiedingen verwijst, is de consumentenadviesprijs die door de leverancier is vastgesteld, aldus Ropers. Als de adviesprijs niet beschikbaar is, baseert bol.com zich op de prijzen van andere winkeliers.

Maar de Consumentenbond vindt dat als de aanbieding is afgeleid van een adviesprijs, winkels dat moeten vermelden. Dat geldt ook als de 'van-prijs' een prijs is die door andere aanbieders zou worden gehanteerd.

Wehkamp heeft naar zeggen van de bond woensdagavond al toegezegd binnenkort zijn manier van aanbiedingen presenteren aan te passen. Dan zal de 'van-prijs' duidelijker als adviesprijs worden neergezet.