Start van hoofdcontent

Stad

nl

'We hoorden brace for impact, het was verschrikkelijk'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 27 juli 2015, 15.29 uur

Een 77-jarige passagier vertelt tegenover AT5 over de angstige momenten die ze zaterdagmiddag meemaakte toen een toestel van Transavia een noodlanding moest maken op Schiphol.

Het toestel, met 170 passagiers aan boord, moest in verband met de zware weersomstandigheden een noodlanding maken. De Boeing 737-800 zou aanvankelijk landen in Rotterdam, maar door de storm moest de gezagvoerder een doorstart maken en doorvliegen naar Schiphol. Daar werd bij een tweede landingspoging wederom een zogenoemde go-around gemaakt. Daarna werd een ultieme landingspoging gedaan, omdat er te weinig brandstof was om uit te wijken naar Brussel.

Lees ook: Transavia-passagiers in angst bij noodlanding Schiphol

'Brace for impact'
'Het was echt verschrikkelijk. Het vliegtuig ging omhoog, omlaag en van links naar rechts', vertelt de 77-jarige vrouw aan AT5. ''Hoofd tegen de stoel, hoofd tegen de stoel', werd er geroepen. Dus wij bukken en toen hoorden we 'brace for impact', dat was echt verschrikkelijk. De spuugzakjes werden allemaal doorgegeven.'

'Ik zag hoe de stewardessen, die vlak voor me zaten, elkaar vasthielden', vervolgt de vrouw. 'Ik heb gebeden en ik dacht; als we neerstorten, hoop ik dat ik in één keer dood ben. Het was écht angstig, ik word weer emotioneel als ik er over praat. Na de landing was ik vooral dankbaar. Ik ben maar naar het café gegaan voor een flinke borrel'.

Lees ook: [Video] Paniek in Transavia-toestel tijdens noodlanding gefilmd

Contact
Transavia heeft zondag contact gehad met de passagiers van het vliegtuig. 'We hebben uit de media klachten vernomen van passagiers die geen prettige ervaring en geen fijne vlucht hebben gehad', stelde een woordvoerster van Transavia gisteren al. 'Het was zaterdag uitzonderlijk weer en we waren door de drukte op Schiphol niet in staat de passagiers goed op te vangen. De telefoontjes zijn een stukje nazorg.'

Over de inhoud van de gesprekken wil de vliegmaatschappij niets kwijt. 'Maar de telefoontjes worden zeker op prijs gesteld.'