Start van hoofdcontent

Stad

nl

Ouderen Buitenveldert zijn wachten op alternatief OV beu

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 1 september 2015, 19.55 uur

Al maanden wacht een grote groep ouderen in Zuid op goed openbaar vervoer in hun wijk. Vorig jaar schrapte het GVB twaalf haltes van buslijn 62 in Buitenveldert en sindsdien is winkelcentrum Gelderlandplein zo goed als onbereikbaar voor veel buurtbewoners. En dat terwijl de Kroonenberg Groep, die het winkelgebied exploiteert, al maanden geleden aangeboden heeft om vervangend vervoer te organiseren.

Vorig jaar september, toen de nieuwe dienstregeling van het GVB bekend gemaakt werd, verkenden we de wandeling naar het Gelderlandplein met een aantal bezorgde buurtbewoners. Nu blijkt dat die tocht voor velen te ver is. 'Lopen is niet erg, maar met een tas vol boodschappen is het niet te doen', laat Jan Pieterse weten. Volgens mede-buurtbewoner Joke van Klaveren blijven daardoor veel mensen thuis. 'Ze zijn depressief. Ze huilen', zegt ze. 

Volgens Jerry Straub van actiecomité 'Red Bus 62', dat onderzoek deed naar de situatie, worden deze beweringen ondersteund door cijfers. Sinds de nieuwe dienstregeling halverwege december van kracht ging en de haltes geschrapt werden, ervaart zeker 77 procent van de ondervraagden een 'negatieve invloed op het leven'. Bij de 75-plussers is dat 85 procent. 'Dat zijn geen lekkere cijfers', zegt Straub erover.

Lees ook: Zorgen in Buitenveldert om verdwijnen bushaltes

Oplossing duurt lang
En het lijkt allemaal onnodig. De Kroonenberg Groep, die het winkelcentrum herontwikkeld, heeft namelijk aangeboden om bussen door de buurt te laten rijden. 'Dat is voor ons interessant, als belegger in dit project. Dan komen er namelijk meer bezoekers naar het winkelcentrum en dat is goed voor de winkeliers', zegt Olaf Nieuwenhuis van de projectontwikkelaar erover. Maar volgens het GVB is het niet zo gemakkelijk om een andere vervoerder toe te laten.

'Het gaat om professionele partijen', laar stadsdeelvoorzitter Zuid Paul Slettenhaar (VVD) weten. 'We hebben de actiegroep, de Kroonenberg Groep, het GVB en wij kijken als stadsdeel ook mee. Ik ga er vanuit dat de vergunning een net proces is'. Maar volgens de buurtbewoners duurt het allemaal veel te lang. 'Ze willen dat burgers voor zichzelf zorgen. Het is nu aan de gemeenteraad om te laten zien dat ze dat ook echt menen', zegt Pieterse. 

Volgende week zijn er gesprekken met het GVB, de hoop is dat de bussen nog dit jaar zullen rijden.