Start van hoofdcontent

Cultuur

nl

I amsterdam: moeten we mét of zonder?

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 22 september 2015, 18.30 uur

De slogan I amsterdam, moeten we er vanaf of niet? De vraag levert op sociale media verhitte discussie op. 'Ja', zegt Amsterdam Uitgebrand, dat vindt dat de stad meer dan een merk is en de letters morgen op het Museumplein ten grave wil dragen. 'Nee', zegt Amsterdam Marketing dat beweert dat de slogan veel meer doet dan alleen toeristen naar de stad trekken.

Volgens de organisatie Amsterdam Uitgebrand, is I amsterdam simpelweg te effectief geweest in het aantrekken van toeristen naar de stad. 'I amsterdam veranderde de stad ingrijpend', is op Facebook te lezen. 'De stad bewoog zich door I amsterdam van een stad in crisis naar een drukke, dure en nette stad met talloze toeristen, hotels en ijssalons'. En: 'nu de binnenstad is volgelopen en de balans tussen bewoners, toeristen en ondernemers onder druk is komen te staan', is het volgens de organisatoren tijd om afscheid te nemen van de populaire slogan.

Lees ook: I amsterdam ten grave gedragen op Museumplein

Amsterdam Marketing laat in een reactie weten dat dat laatste absoluut geen optie is en dat er door Amsterdam Uitgebrand een verkeerd beeld van de slogan geschetst wordt. 'Wij zetten ons in om de balans in de stad te behouden door marketingactiviteiten, waarbij spreiding in ruimte en tijd centraal staat', is te lezen in een persverklaring. Daarmee wordt bedoeld dat niet alleen ingezet wordt op toeristen naar het centrum van de stad te trekken, maar ook naar de regio, zoals bijvoorbeeld Haarlem. En dat dan dus ook het hele jaar lang en niet alleen op piekmomenten.

'Vlag op het citymarketing plan'
I amsterdam werd in 2004 door reclamebureau KesselsKramer bedacht, als 'vlag op het citymarketing plan', waarmee de stad internationaal op de kaart gezet moest worden. Het motto kreeg de vorm van een website (iamsterdam.com), werd op (culturele) activiteiten in binnen- en buitenland geplakt en kreeg ook een fysieke plek: de grote letters op het Museumplein, bij Schiphol en een derde set, die op evenementenlocaties geplaatst kan worden. 'We hadden niet gedacht dat die zo populair zouden worden', zegt Machteld Ligtvoet van Amsterdam Marketing over het landmark. 

Sinds het ontstaan van Amsterdam Marketing in 2004 gaat er jaarlijks enkele miljoenen euro's naar de organisatie. In 2013 had de organisatie bijvoorbeeld een ruime 12 miljoen euro te besteden, opgebracht door het bedrijfsleven, consumentenbestedingen en (gemeente)subsidie. Hoewel de het stadsbestuur de subsidie voor Amsterdam Markting in 2016 en 2017 zal korten, ontvangen ze zo rond de 4 miljoen euro. 'Maar dat geld hangt niet samen met de slogan I amsterdam', benadrukt Ligtvoet.

Lees ook: Bezuinigingen op subsidies bekend: Beschermd Wonen, OBA en Artis hard getroffen

Moeilijk te meten
Hoe effectief het motto I amsterdam is, of het zijn werk zelf té goed doet, zoals Amsterdam Uitgebrand beweert, is moeilijk te zeggen. 'I amsterdam is één van de bekendste slogans voor steden in de wereld, naast bijvoorbeeld I love New York', zegt Ligtvoet. Of de slogan zelf ook een reden is om de stad te bezoeken, wordt echter niet onderzocht. Hoe het ook zij: de slogan wordt woensdagavond om 19:30 uur op het Museumplein ten grave gedragen. Maar het lijkt er niet op dat het daarmee ook gedaan is met het motto.