Eigenaar SuitSupply met dood bedreigd om reclameposters

Fokke de Jong, de eigenaar van SuitSupply, is met de dood bedreigd om de geruchtmakende reclamecampagne van zijn bedrijf. Dat heeft hij tegen AT5 gezegd.

'Er is wel wat aan de hand in Amsterdam, want wij zijn inmiddels ook al met de dood bedreigd. Dus als ik dan mag kiezen, dan zou ik liever voor maandverband en onderspuiten kiezen', reageert De Jong.

De Amsterdamse modeketen verspreidde deze week licht erotische reclameposters door de stad. Daarop staat een dame met ontbloot bovenlijf, waar twee mannen van afglijden. De campagne stuit veel Amsterdammers tegen de borst. Op Facebook en Twitter noemen ze de campagne extreem vrouwonvriendelijk, seksistisch en misselijkmakend. Op twee plekken in het centrum werden abri's beplakt met maandverband en A4'tjes. Daarop stonden teksten als 'Ik ben geen speelplaats' en 'Fokke, je gaat te ver!'.

Lees ook: Blootcampagne SuitSupply beplakt met maandverband en A4'tjes: 'Je gaat te ver!'

Sommige gebruikers van Twitter suggereren dat SuitSupply expres een relletje probeert te veroorzaken met de licht erotische reclameposters. Maar seksisme? Nee, daar is volgens De Jong geen sprake van. 'Wat ik zie is een hele grote vrouw die als reus is neergezet en mannen die als dwergen, als speelpoppen, van deze vrouw worden afgebeeld. Zij laat deze mannetjes, deze kindertjes, van haar afglijden. Ik vind het een hele trotse, sterke vrouw', aldus De Jong.

De Reclame Code Commissie heeft inmiddels tien klachten binnen over de campagne en ook werd er een Facebookpagina opgericht met de onsmakelijke naam 'Suit Supply posters onderspuiten'. Daarop kondigen activisten aan de abri's te gaan onderspuiten met 'roze spray of pis'.

Lees ook: Sexy of seksistisch? Klachten over blootcampagne SuitSupply

Het is niet de eerste keer dat een reclame van SuitSupply heftige reacties oproept. De campagne vorig jaar leidde eveneens tot klachten bij de RCC, die een klacht in hoger beroep toekende. RCC mocht niet meer adverteren met 'SuitSupply dives into the blue'.

De meest kansrijke klachten die binnenkomen bij de stichting Reclame Code worden over twee weken behandeld door de commissie.

Lees ook: Ophef over 'seksistische' reclamecampagne SuitSupply