Start van hoofdcontent

Stad

nl

Erbarmelijke werkomstandigheden in naaiatelier in Kalverstraat

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 10 mei 2016, 18.40 uur · Foto: Stichting Schone Kleren Campagne

Stichting Schone Kleren Campagne wil mensen in Nederland laten ervaren hoe de laaggeprijsde kleding die in de Kalverstraat te koop is, wordt gemaakt. Woensdag verrijst er een sweatshop, een typisch naaiatelier uit Bangladesh of India, in conceptstore The Mad Rush.

Dergelijke ateliers zijn klein, benauwd en er werken vaak veel mensen onder erbarmelijke omstandigheden. Tara Scally van Schone Kleren Campagne wil benadrukken hoe belangrijk de consument is in de kledingketen. 'Als meer mensen in winkels vragen hoe de kleding gemaakt wordt en vragen om schone kleren, moeten de grote merken uiteindelijk wel meegaan'. 

Een verandering in koopgedrag van de westerse consument is hard nodig, vindt de stichting. Bezoekers krijgen dan ook tips om zelf een positieve bijdrage te leveren aan de kledingindustrie en een gezeefdrukt tasje, gemaakt door de vrouwen in de sweatshop, waarvan je zelf de prijs mag bepalen.