Start van hoofdcontent

Stad

nl

Campagne moet moslims en niet-moslims verbinden

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 24 mei 2016, 11.32 uur

Dertig jongeren uit twaalf Europese landen bedachten dit weekend een campagne om radicalisering tegen te gaan. Give it up for Ramadan. De campagne gaat vandaag van start en moet tegenwicht bieden aan de geraffineerde propaganda van extremistische organisaties zoals IS.

Give it up for ramadan wordt via social media verspreid en moet jongeren ervan weerhouden zich aan te sluiten bij een terreurorganisatie. De Amsterdamse Mina en Ismael zijn twee van de dertig jongeren die de campagne hebben opgezet vanuit het gedachtegoed van de ramadan: respect voor en interesse in de ander.

'Beeld IS klopt niet'
Ismael el Maimoun denkt zeker dat jongeren die aan het radicaliseren zijn hier naar kijken. 'Zeker als ze zien dat ze er ook bijhoren en dat er mensen achter hen staan. IS zet bepaalde mensen weg en heeft radicaal beeld over niet-moslims, en de kofar, maar dit filmpje laat zien dat dit niet klopt.'

Vatbaar voor radicalisering
Volgens Ismael zijn het jongeren met een instabiele omgeving die niet naar school gaan, of geen werk of stage hebben, die vatbaar zijn voor radicalisering. Uit frustratie keren ze zich af van de maatschappij. 'Mensen gaan in hokjes denken, mensen gaan afzijdig van elkaar leven. Ik had ooit een gesprek met een jongen, die zei: "ik voel me de kakkerlak van de maatschappij"', zegt Ismael.

'Te ambitieus'
Maar radicalisering voorkomen is wat ambitieus zegt mede-initiatiefneemster Mina ait Messaoud. 'Ik denk dat we met deze campagne wel mensen op een creatieve manier kunnen connecten. We willen op een creatieve manier moslims en niet-moslims bij elkaar brengen. Maar radicaliserende jongen, dat is te ambitieus.'