Start van hoofdcontent

Stad

nl

Eigenaar Season Star hotel na onvoldoende Consumentenbond: 'Alles is helemaal nieuw'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 25 mei 2016, 16.23 uur

Haren in het bed en een matras vol vieze vlekken. Het is een smerige bende in veel hotels, volgens de Consumentenbond. Ook twee Amsterdamse hotels kregen een dikke onvoldoende.

Het 3-sterrenhotel Season Star aan de Martelaarsgracht kreeg er flink van langs. De mystery guests van de Consumentenbond troffen een matras met gaten, beddengoed dat half vergaan was en een vieze badkamer met een douchegordijn vol bruine vlekken. We vroegen het twee hotelgasten uit Koeweit: 'Het is een goed hotel en schoon. Ze zijn aardig en hulpvaardig.' De ander: 'Het is goed daar, beter dan het hotel hiervoor. Het is niet super schoon, maar schoner dan het Hotel Ajax.'

Lees ook: Hotels vaak vies: 'Afstandsbediening durfden we nauwelijks aan te raken'

Eigenaar Bo Zheng, die nauwelijks Nederlands of Engels spreekt, snapt niets van het oordeel van de Consumentenbond. Hij weet niet hoe snel hij het tegendeel moet bewijzen: 'De matrassen, kussens en gordijnen zijn allemaal nieuw.'

Een Amerikaanse toerist die net voor een kamer komt, haakt af. Maar dat is vanwege de prijs: 'Deze prijs slaat nergens op: 220 euro voor één nacht. Wat moet ik als ik een week wil blijven? Dan kom ik boven de 1000 euro uit, dat vind ik erg duur!'

Het Delta Hotel aan het Damrak kreeg ook een dikke onvoldoende. Helaas wilde de eigenaar niet reageren. Een paar hotelgasten wel en zij waren redelijk positief. De steekproef van de Consumentenbond werd onder dertig hotels, verspreid over het hele land, gehouden.