Start van hoofdcontent

Stad

nl

Problemen lijn 51 pas in 2020 verholpen: 'Ze willen toch mensen uit de auto hebben?'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 10 oktober 2016, 18.33 uur

Te vaak rijdt de verouderde metro- en sneltram tussen Amsterdam Centraal en Westwijk te laat, niet of tergend langzaam. De nieuwe Amstelveenlijn, die in 2020 moet komen, zou al deze problemen moeten oplossen. Maar tot die tijd is de tram tjokvol.

De problemen en het feit dat de oplossing nog vier jaar op zich laat wachten zorgt voor frustratie onder de reizigers. 'Vreselijk. Ze willen de mensen uit de auto hebben om met het openbaar vervoer naar hun werk te gaan. Dan mag daar ook wel wat geld aan besteed worden, toch?', zegt een reizigster.

Een ander: 'Je merkt gewoon dat de treinstellen overvol zijn. Dan kunnen ze wel verouderd zijn, maar om dan te zeggen later komt er een betere oplossing. Ja dat duurt nog vier jaar, is wel erg lang natuurlijk voor de mensen die elke dag op en neer moeten.'

Lees ook: Overvolle en achterstallige metro 51 al jaren zorgenkindje

Het GVB laat weten tot 2020 geen andere oplossing te hebben voor lijn 51. 'Het gaat om bijzonder materieel, dat hebben we nergens anders rondrijden in Amsterdam. We kunnen ook niet ergens anders metro's vandaan halen bij het GVB om die op lijn 51 in te zetten. We moeten het echt doen die de spullen die we hebben', legt een woordvoerder van het GVB uit. De reiziger moet dus tot 2020 wachten tot de situatie verbetert.

Lees ook: Eerste zichtbare werkzaamheden voor ombouw Amstelveenlijn