Start van hoofdcontent

Stad

nl

Kritiek op visgraatmodel GVB: 'Gaat ons een stuk te ver'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 19 oktober 2016, 23.13 uur

Een minder lange reistijd en de Noord/Zuidlijn als ruggengraat van het openbaar vervoer. Dat zijn de belangerijkste punten in de toekomstplannen van het GVB. Reizigersvereniging Rover vindt dat het GVB zich veel te veel focust op de nieuwe metrolijn en dat de reiziger daardoor gedupeerd wordt.

Als het aan het GVB ligt nemen we in 2018 afscheid van de vertrouwde spinnenwebconstructie en stappen we over naar het zogeheten visgraatmodel. 'Mensen moeten per se met de Noord/Zuidlijn mee', stelt Chris Vonk van Rover. 'Dus moeten alle lijnen aantakken op de Noord/Zuidlijn. Wat dat betreft gaat dat ons een stuk te ver.'

De Lairessestraat
Het visgraatmodel heeft nogal wat gevolgen. Zo rijden er vanaf 2018 minder trams door de Leidsestraat en verdwijnt de tram zelfs helemaal uit de De Lairessestraat.  Ook wordt afscheid genomen van de Oost-Westlijnen.  Zo verdwijnt Lijn 14, de tram tussen Flevopark en Slotermeer. 

abc5media_image_1

'Daar wordt ook heel veel gebruik gemaakt, ook op zaterdag en zondag. Het is op zondag een van de meest frequente lijnen die er is', aldus Vonk over het verdwijnen van Lijn 14. 'En daarvan is het dus belangrijk dat die blijft, zodat de mensen een rechtstreekse verbinding vanuit de buitenwijken naar het centrum toe hebben. Zonder te hoeven overstappen.'

Gewenning
Het GVB laat AT5 weten te snappen dat mensen liever niet overstappen, maar dat het ook een kwestie van gewenning is. De reiziger kan nog tot eind oktober laten weten wat hij ervan vindt, via de website van Stadsregio.