Start van hoofdcontent

Stad

nl

Taxichauffeurs: 'Nieuwe taxi-oorlog lijkt onvermijdelijk'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 2 november 2016, 19.58 uur

Een nieuwe taxi-oorlog lijkt onvermijdelijk. Dat zeggen twee ervaren taxichauffeurs tegen AT5.

Volgens de twee chauffeurs die we spreken is het bij de Taxiwet uit 2000 begonnen, maar is de grens nu echt bereikt dankzij slechte regelhandhaving en omdat er te weinig eisen worden gesteld aan nieuwe taxichauffeurs.

Lees ook: Uber mag straks ook op Schiphol rijden

Taxichauffeur Cees Meester heeft al een steen door zijn achteruit gekregen: 'Omdat ik wat had gezegd. Bij een andere chauffeur, die niet in de publiciteit wil komen, zijn de remleidingen in Bos en Lommer doorgezaagd. Alleen omdat hij wat zei tegen een paar chauffeurs van Uber. Je krijgt nu groepen die keihard tegenover elkaar gaan staan.'

Uber
Diensten als Uber trekken veel nieuwe chauffeurs aan, waardoor het voor traditionele TTO-taxi's moeilijker is om geld te verdienen. Dat leidt tot spanningen, zeggen de chauffeurs: 'Bij TCA gaan de ritten naar beneden. En ik snap het: mensen willen een goedkopere taxi. Maar het is schorem wat er rijdt.'

Lees ook: Amsterdam biedt Haarlemmermeer hulp aan vanwege taxironselaars: 'Met wortel en tak uitroeien'

Bij Schiphol zijn er veel klachten over ronselaars. Volgens Cees Meester's collega, die onherkenbaar wil blijven, moeten TTO-chauffeurs hun klanten wel gaan halen voor de vertrekhal omdat het bijna onmogelijk is om op de normale manier aan ritjes te komen: 'Uber, apart baantje, wil ik ook, krijg ik niet. Sommigen staan hier vier uur te wachten, dat kan toch niet. En andere taxi's, zoals die van Schiphol, mogen dan weer voor. Daarom staan die jongens in de hal.'

Overigens is het niet zo dat de rijbaan alleen voor Uber-chauffeurs bestemd is. Meer dan 200 vervoerders betalen voor toegang, er mogen alleen auto's naar binnen die direct besteld zijn door klanten.

'Gaat helemaal fout'
De twee veteranen pleiten voor strengere controles en een betere opleiding voor nieuwe taxichauffeurs. Anders worden meer confrontaties onvermijdelijk, denken ze. 'Er is voor 500 taxi's plek, maar er zijn er 2700 bij de laatste telling waar ik aan me heb gedaan. Dit gaat helemaal fout', waarschuwt Meester.