Start van hoofdcontent

Stad

nl

Alweer op de schop: zo gaat de Vijzelgracht eruit zien

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 18 december 2016, 10.09 uur

Verzakkende panden, metershoge kranen en diepe putten: de bouwellende op de Vijzelgracht is pas net voorbij, of de straat gaat alweer op de schop. Dit keer niet vanwege de ondergrondse Noord/Zuidlijn, maar wel omdat de straat zelf een opknapbeurt nodig heeft.

En wat voor opknapbeurt, want de Vijzelgracht (tussen de Weteringschans en de Prinsengracht) krijgt een totale make-over. Bredere stoepen, auto's op de trambaan en veel meer groen, als je over anderhalf jaar door de straat komt, zal je hem nauwelijks nog herkennen. Maar wat gaat er allemaal veranderen? We hebben de belangrijkste punten voor je op een rij gezet.

Minder plek voor auto's, snelheid omlaag
Na de herinrichting rijden auto's in beide richtingen over de trambaan. Auto's hebben dus geen eigen rijbaan meer. Daardoor onstaat er veel meer ruimte voor fietsers en voetgangers. De snelheid in de straat wordt verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. Na de herinrichting moet de Noord/Zuidlijn al rijden en komt er nog maar één tram door de straat, de tramhaltes worden daarom een stuk kleiner.

Meer ruimte voor voetgangers
Aan de oostkant van de straat worden stoepen van zes meter breed aangelegd. Voetgangers die straks uitstappen bij halte Vijzelgracht doen dat op een plein met veel groen en bankjes om te zitten. Op het plein komen ook de drie liftingangen van een nog te bouwen parkeergarage voor bewoners. Aan de westzijde ligt een ventweg die door middel van hagen gescheiden wordt van het plein. (artikel gaat verder onder foto)

abc5media_image_1

De stoep aan de oostzijde wordt zes meter breed.

Extra plek voor fietsers
De fietsstroken op de hoofdrijbaan worden 30 centimeter breder en worden aangelegd met rode klinkers. Ook het plein en de ventweg worden in die rode klinkers uitgevoerd. In totaal komen er 300 fietsparkeerplekken. (artikel gaat verder onder foto)

abc5media_image_2

Breder fietsstroken en auto's en trams delen straks de rijbaan.

Parkeergarage Vijzelgracht
De financiering is nog niet rond, maar de kans is groot dat er een ondergrondse parkeergarage komt voor bewoners. Op het plein komen glazen in- en uitrij constructies.

Bomen en ander groen
In totaal worden er 34 platanen geplant en op het plein komen twee kleine judasbomen. Op het plein komen ook veel borders met planten en heggetjes. De luchtschacht van de metro moet op den duur een groene pilaar worden, helemaal begroeid met blauwe passie- en trompetbloemen.

abc5media_image_3

34 bomen worden geplaatst en het plein krijgt groene borders.

Nieuwe verlichting, bankjes en prullenbakken
De straat krijgt met de herinrichting ook nieuw 'meubuilair'. Lantaarnpalen worden vervangen en het plein krijgt nieuwe zitbanken en prullenbakken. Er komt beperkte ruimte voor nieuwe kunst, vooralsnog wordt er nagedacht over glaskunstwerken op de lifthuisjes van de parkeergarage. (artikel gaat verder onder foto)

abc5media_image_4

Dwarsdoorsnede van de 'nieuwe' Vijzelgracht.

De opknapbeurt van de Vijzelgracht hoort bij het Rode Loper-project van de gemeente. De voorbereidende werkzaamheden voor de herinrichting beginnen eind januari. In mei 2017 wordt de straat ook echt opgebroken. Eerst wordt het asfalt en de tramhalte vernieuwd, daarna de stoepen en fietsstroken. De bedoeling is dat de Vijzelgracht voor de zomer van 2018 een totaal nieuwe look heeft.