Start van hoofdcontent

Stad

nl

'Metrostoring bewijst dat visgraatmodel slecht idee is'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 4 januari 2017, 15.21 uur

De tweede enorme metrostoring in een week tijd is genoeg reden om af te zien van het 'visgraatmodel' voor trams. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV.

Volgend jaar juli is het 'spinnenweb' van tramlijnen in de stad verleden tijd. Er rijden minder trams en passagiers moeten vaker overstappen, omdat alle lijnen moeten aansluiten op de Noord/Zuidlijn. Ondanks eerdere kritiek, werden deze plannen afgelopen maand definitief. Maar ze kunnen nu alweer in de prullenbak, vindt Voor Beter OV.

Kaalslag
Door de 'kaalslag' zouden er niet genoeg trams rijden om de klap van een metrostoring op te vangen, vreest voorzitter Rikus Spithorst. Reizigers buiten het centrum zouden in zo'n situatie nauwelijks het centrum kunnen bereiken, omdat de tramlijnen afgestemd zullen zijn op het metronetwerk. 'Dan houdt het wel een beetje op.'

Hij ontkent dat de storingen van deze week een gelegenheidsargument zijn om uit te halen naar de nieuwe regeling. 'Eerder waren we bezorgd om het visgraatmodel, maar door de gebeurtenissen deze week denken we nu dat het toch anders moet. De plannen zijn niet in beton gegoten, je kan altijd weer iets intrekken.'

Spithorst vindt de kwaliteit van de metro in de stad op dit moment niet op orde. 'Die is zorgwekkend en raadselachtige storingen bieden niet veel hoop voor de toekomst.' Dat betekent overigens niet dat wat de reizigersorganisatie alles bij het oude moet blijven. 'We stellen voor dat het ov op de 'begane grond' net een tikkie groter blijft, dan kun je het opvangen als er een metro uitvalt.'

'Nog niet aan de orde'

De Vervoersregio Amsterdam (tot voor kort Stadsregio Amsterdam) laat aan AT5 weten dat het opschorten van het visgraatmodel niet aan de orde is. 'Daar is het nu nog te vroeg voor. Op dit moment ligt de nadruk bij de oplossing van de storing door het GVB', zegt een woordvoerder. Er wordt kritisch gekeken naar het GVB. 'We hebben er contact over, we gaan het evalueren, kijken wat de oorzaken zijn. We blijven in gesprek. Het belang van de reiziger staat voorop.'