Start van hoofdcontent

Stad

nl

Kringloopwinkels steeds populairder: 'Ik kom altijd met tien dingen thuis'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 12 januari 2017, 00.10 uur

Het gaat goed met de kringloopwinkels. Ze verkopen steeds meer spullen en ook brengen steeds meer mensen hun afgedankte artikelen naar de kringloopwinkels. En dat merken ze bij de Amsterdamse vestigingen.

Veel vestigingen breiden uit, zoals De Lokatie aan de Distelweg in Noord.  'Dit is de nieuwe ruimte die we erbij gekregen hebben, dit was voorheen ons magazijn. We hadden duizend vierkante meter en we hebben nu tweeduizend vierkante meter. Dus echt een verdubbeling van onze winkelruimte', vertelt Menno Hoekstra van De Lokatie.

Stijgende omzet
Ook Kingloopketen Rataplan heeft sinds een paar jaar een nieuw pand aan de Generatorstraat geopend. Jan Koertsen erkent dat de zaken goed gaan: '
Zeker de laatste drie jaar zien we een stijgende lijn in de omzet ook. Ook de inbreng van goederen en de kwaliteit van de goederen wordt steeds beter. En dat houdt in dat de winkel ook aantrekkelijker wordt voor een hele hoop mensen. 

In de crisis kwamen vooral mensen met een smalle beurs naar de kringloopwinkels. Nu zijn de klanten steeds vaker schatzoekers en funshoppers die speuren naar leuke koopjes. 'Ik zoek een elektrisch kookplaatje. Maar je komt hier eigenlijk heen voor één ding, maar dan kom je thuis met tien dingen', zegt een vrouw. 

Stoffige imago
De kringloopwinkels proberen van hun stoffige imago af te komen, erkent Koertsen: 'Ja, dat gaat er steeds meer af en zeker door de manier waarop wij onze winkels inrichten. Dat noemen we Rataplan 2.0. Nog meer marktgericht. Op de achtergrond zie je ook de kleur grijs en dat is ook de kleur die ook in het Rijksmuseum gebruikt wordt. Wat je merkt is dat de spullen gewoon veel beter en mooier naar voren komen.'

Minder subsidie
Het meer verkopen van spullen is voor de kringloopwinkels belangrijk om te overleven. Want veel van hen krijgen straks minder subsidie, waardoor ze hun inkomsten vooral uit de verkopen moeten halen. En dus moeten ze iedere klant zien te verleiden.