Start van hoofdcontent

Stad

nl

Eerste servicebalie in tram: 'Persoonlijk contact gaat ons zoveel geven'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 16 januari 2017, 18.26 uur

Op tram 1 is vanaf vandaag de conducteur die in een glazen hokje zit verleden tijd. Daarvoor in de plaats is een servicebalie gekomen. Het is een proef van het GVB om de gebruiksvriendelijkheid van de tram te vergroten. We reden een stukje mee met conductrice Jos Beekman.

Jos is blij dat ze het glazen hokje uit is, zodat ze beter contact kan maken met de reizigers. 'En daarmee meer service te kunnen verlenen. De tijden veranderen: mensen hebben meer vragen', vertelt ze. De conductrice voelt zich nog altijd veilig: 'Ik denk dat het niet veel verschil maakt, eerlijk gezegd. Het persoonlijke contact met de mensen gaat ons zoveel meer geven, zodat je ook eerder de angel eruit kan halen.'

Lees meer: Vanaf eind maart geen cash meer in GVB-bussen: Nachtbus al eind deze maand cashloos

Het GVB deed eerder proeven om de gebruiksvriendelijkheid in de tram te vergroten. Een pilot met in en uitstappen bij alle deuren bleek een flop, maar een proef met mobiele conducteurs voor kaartverkoop en informatie was een succes.

De reizigers vandaag vinden ook de servicebalie een verbetering. 'Ik kom regelmatig in de tram en dan zit de conducteur in een soort van hokje. Die zegt je bijna nog geen eens gedag. Die zijn een beetje nors. Maar dit is een stuk opener', vertelt er één. Een ander: 'Ik schrok me dood toen ik binnen stapte. Alsof ik bij een infobalie sta. Ik kom binnen en ze vertelt alles netjes. Dus ik denk: heel mooi.'

Eind mei wordt de proef geëvalueerd. Dan wordt duidelijk of er meer servicebalies komen.