Start van hoofdcontent

Stad

nl

Derde sterfgeval tijdens stroomstoring: 'Minuten in de wacht bij 112'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 19 januari 2017, 17.23 uur · Foto: Martin Damen

Nabestaanden van een 75-jarige vrouw vrezen dat zij misschien het derde slachtoffer is van de grote stroomstoring van deze week. De Amsterdamse werd dinsdagochtend vroeg onwel. Haar man belde 112, maar terwijl elke seconde telde, werd hij in de wacht gezet.

'U wordt zo snel mogelijk geholpen. U wordt zo snel mogelijk geholpen.' Frans Penning heeft voor zijn gevoel wel 8 minuten moeten wachten op contact met een medewerker van de meldkamer. 

Toen de verbinding eindelijk tot stand was gekomen, ging het gelukkig snel, vertelt hij. 'De politie, de brandweer en daarna de ambulance en de trauma-artsen hebben alles geprobeerd om het leven van mijn vrouw te redden. Daar heb ik alleen maar lof voor. Helaas is ze onderweg naar het ziekenhuis overleden.'

Lees ook: Onderzoek naar twee sterfgevallen tijdens stroomstoring

Of zijn echtgenote nog zou hebben geleefd als er geen problemen bij de Amsterdamse meldkamer waren, weet Penning niet. Misschien wel, misschien niet. 'Het gaat mij er ook niet om een vinger naar iemand te wijzen. Ik doe mijn verhaal in de hoop dat het alarmsysteem wordt verbeterd. Zodat het in de toekomst niet meer gebeurt dat iemand met een echte noodsituatie in de wachtrij komt te staan.'

05.45 uur
Het gebeurde totaal onverwachts, vertelt Penning. 'Frans, er is een stroomstoring. En ik voel me trouwens niet zo lekker', zei zijn vrouw midden in de nacht. Hij vroeg of hij 112 moest bellen. 'Welnee', was het antwoord. Maar toen ze weer wilden gaan slapen, maakte zijn vrouw een vreemd geluid. 'Ik rende naar haar toe. Ik riep mijn zoon en belde met mijn mobiel 112.'

Dat was om 5.45 uur, herinnert Penning zich. 'Ik kwam direct in de wacht. Ik stond daar bijna te springen, omdat ik doorhad dat het ernstig was.' De medewerkster die Penning uiteindelijk aan de lijn kreeg, zei dat hij meteen moest beginnen met reanimeren. 'Dat is mijn zoon gaan doen. Ik heb de telefoon op de speaker gezet.'

Op websites die alarmmeldingen bijhouden, is te zien dat om 05.56 uur een ambulance naar het adres van Penning is gestuurd. Dat is 11 minuten nadat hij is gaan bellen. Gewoonlijk duurt het ongeveer 2,5 minuut om een telefoontje te verwerken en een ambulance weg te sturen.

Lees ook: 'Problemen bij doorverbinden 112-bellers naar Amsterdamse meldkamer'

Donker en geen lift
De stroomuitval maakte het hulpverlenen ook nog eens erg ingewikkeld. Het was pikkedonker toen de zoon van Penning begon met reanimeren, de centrale deur beneden kon niet vanuit huis worden geopend en de lift werkte uiteraard niet.

'Mijn vrouw is uiteindelijk met de ladderwagen van de brandweer uit huis getild. De politie heeft me naar het ziekenhuis gebracht. Daar hoorde ik al snel dat ze onderweg was overleden. In de ambulance heeft ze nog een hartstilstand gehad.'

De gemeente heeft nog niet gereageerd. Ambulance Amsterdam gaat niet in op individuele gevallen.