Start van hoofdcontent

Stad

nl

Vrees voor vernieuwing Waterlooplein: 'Unieke karakter gaat verloren'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 22 januari 2017, 19.49 uur

Het plan om het Waterlooplein te vernieuwen stuit op steeds meer weerstand. Na de marktkooplui, roeren nu ook de omwonenden en de vaste bezoekers van het Waterlooplein zich.

'Dat Waterlooplein is typisch Amsterdam, dat moet je niet gaan gladstrijken', meent bewoner Corné Bibo. 'Het is niet goed voor de marktlui en voor de bezoekers, de klanten met een kleiner budget', voegt marktbezoeker Abraham Vega hier aan toe.

's Avonds mensen trekken
Vaste bezoekers en omwonenden verzetten zich samen tegen de vernieuwing van het Waterlooplein om verschillende redenen. In de plannen van de gemeente moet het plein minder kil worden. Een plek waar het ook fijn is om te zijn als er geen markt is, zodat er 's avonds ook mensen naar het plein komen. Maar bewoonster Anna Iken ziet dat niet zitten. 'Die komen hier niet alleen om plezier te maken, maar ook om rotzooi te trappen. Wij wonen hier, wij vinden het fijn dat er ook gewoon een leeg plein is 's avonds.'

Bestuurder van stadsdeel Centrum, Roeland Rengelink, legt uit wat de plannen van de gemeente zijn: 'Het is niet de bedoeling om hier een grote toeristische trekpleister van te maken, want ik denk dat dat de echte zorg is van de buurt. Daar gaat het niet om, maar dat het stadhuis een plek is voor alle Amsterdammers waar je ook laat zien die dingen die voor Amsterdam en de Amsterdammers belangrijk zijn, dat vind ik een goede zaak.'

Markthal Stopera
Maar de bewoners en bezoekers geloven juist niet dat het een plein wordt voor alle Amsterdammers. Voor een aantal marktkooplui is er straks geen ruimte meer. In de Stopera komt een markthal waar zelfgemaakte spullen worden verkocht. 'Er wordt nu uitgegaan van een commercieel concept, wat bijna een concurrentie is van de markt. Het unieke karakter gaat verloren. Dat rafelige wat Amsterdam nou net zo leuk maakt', vreest Corné Bibo. 'Het is één van de weinige markten die nog steeds toegankelijk is voor alle sociale klassen in Nederland. Bijvoorbeeld ik heb dit jasje voor 5 euro gekocht. Dit is een hele mooie jas, er was een gaatje ik heb het gerepareerd. Maar ik kan het gebruiken', zegt Abraham Vega.

De markt is nu gemiddeld voor 60 procent bezet, daarom wil de gemeente een kleinere markt die kan groeien in de zomer. Maar bezoekers zijn bang dat het een markt wordt voor yuppen en hipsters, zoals de zondagsmarkt in het Westerpark en De Hallen in West. 'De plekken op de markt worden niet duurder, de plekken in het Stadshuis is een ander verhaal. Dat betekent niet dat het voor de klanten ook duurder wordt', zegt Rengelink.

De gemeente zegt toe nog in overleg te gaan met de bezoekers, bewoners en marktkooplui.