Start van hoofdcontent

Cultuur

nl

Silicon Valley in de stad: Amsterdam als Europese hoofdstad van de virtual reality

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 10 maart 2017, 15.29 uur

De ruimte ingeschoten worden, meekijken met Rembrandt die zijn meesterwerken schildert, of als soldaat rondlopen op een apocalyptisch slagveld. Maar dan wel vanaf de bank. Onbekend in de stad, maar in de wereld van virtual reality (vr) is het Amsterdamse Force Field VR een wereldspeler.

Veel Amsterdammers zullen wel eens langs het pand aan de Westerdoksdijk gelopen zijn zonder zich te beseffen wat er zich binnen afspeelt. In het kantoor werken zo'n vijftig mensen: grafisch tekenaars, game-artists en game-bouwers. Op de bureaus liggen overal vr-brillen van Oculus, Samsung en PlayStation. 'Iedereen die hier komt werken, krijgt er verplicht mee te maken', zegt creative director Martin de Ronde.

'Je hebt echt het gevoel dat je op het battlefield staat'
Het bedrijf werkt voor grote klanten als Microsoft en EA Games. Hun belangrijkste klant is het Amerikaanse Oculus, de bouwer van vr-brillen. Twee weken geleden lanceerde het bedrijf hun eerste game. 'Landfall is een tactical top down shooter, alleen dan in vr. Dan wordt het meteen heel anders, want dan heb je echt het gevoel dat je op het battlefield staat. Je ziet allerlei ontploffingen om je heen, tanks, vliegtuigen. Het is een hele andere ervaring dan wanneer je een soortgelijke game speelt op bijvoorbeeld je PlayStation.'

Aan de game hebben zo'n dertig mensen ongeveer anderhalf jaar gewerkt. Maurice Camps is één van de game-artists die het spel bouwde. Hij vertelt hoe anders het is om aan een vr-game te werken, vergeleken met een standaard platformspel. 'Als je camera gericht staat op een bepaald punt in het level, dan hoef je de achterkant van het level niet te bouwen. Want die ga je niet zien. Maar in het geval van vr kan je overal heen kijken, dus je zal alles moeten gaan bouwen.'

Kijk hier het hele interview met game-artist Maurice Camps

Misselijk van bewegingen
Maar er zijn meer dingen waar je aan moet denken bij een game voor een vr-bril. Wat doe je bijvoorbeeld met de munitie en energiebalkjes die bij een normale game vaak in de hoeken van het scherm staan? Maar een groter probleem zit in het maken van beweging, vertelt De Ronde. 'Als je hersenen tegen jou zeggen: “je staat stil”. Terwijl de omgeving om je heen geeft je het gevoel dat je naar achteren beweegt, word je automatisch misselijk. Langzame bewegingen naar voren werken al veel prettiger'.

Hoewel Landfall een belangrijke titel voor het bedrijf is, wordt er niet alleen aan games gewerkt. Zo worden er ervaringen ontwikkeld voor musea en is er een programma gemaakt, waarbij klanten van het automerk Audi alvast hun nieuwe auto in vr kunnen bekijken. Maar ook een virtuele ruimtereis werd door Force Field ontwikkeld. 'Sommige mensen zeggen wel eens lachend als ze uit die ervaring komen: “Nu hoef ik geen ticket meer te kopen. Ik weet nu hoe het is om in de ruimte te vliegen”. Zo mooi is virtual reality.'

Kijk hier het hele interview met creative director Martin de Ronde

'Trots op Amsterdamse game-wereld'
Eerder deze maand lanceerde het Amsterdamse Guerilla een wereldwijde succes-game en ook bij Force Field gaan de zaken niet slecht. 'Ik denk zeker dat we trots mogen zijn op wat er gepresteerd wordt op het gebied van games in Amsterdam', vertelt De Ronde. En dat zorgt er weer voor dat meer en meer tech-bedrijven maar ook de creatieve industrie naar de stad komen, of hier zelfs 'geboren' worden. 'Het kan alleen maar beter worden.'

Lees ook: Amsterdamse game Horizon Zero Dawn verovert de wereld

Speciaal voor AT5 gaf Martin de Ronde een rondleiding door het kantoor van Force Field. Check hieronder de 360-video: