Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Rembrandtplein krijgt 'festivalbenadering'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 13 maart 2017, 21.20 uur · Foto: Jos van Zetten

Om de overlast voor omwonenden en ondernemers van het Rembrandt- en Thorbeckeplein verder terug te dringen wordt een volgende stap gezet: de pleinen krijgen een eigen branding.

De aanpak maakt onderdeel uit van de pilot Gastvrij en Veilig Rembrandt- en Thorbeckeplein. Met de brandingsstrategie willen de ondernemers de uitstraling van het plein verbeteren. Ook hopen ze meer Amsterdammers te lokken. 

Lees ook: Dit jaar geen wintermarkt op Rembrandtplein

De branding wordt komende maanden zichtbaar, schrijft burgemeester Van der Laan aan de raadscommissie. Er wordt onder andere een markt met lokale producten georganiseerd. Ook komt er een gezamenlijke huisstijl en sociale media-strategie. 'Dit sluit aan bij de festivalbenadering die als belangrijk element het uitdragen van een gezamenlijke identiteit heeft', aldus Van der Laan.

Minder incidenten
Ander halfjaar geleden werd de pilot gestart om te komen tot een kwaliteitsverbetering. Ook moest het aantal incidenten dalen. Dat lijkt te lukken. Het aantal geweldsincidenten is met 27 procent afgenomen (van 93 naar 68 per halfjaar) en de overlastincidenten met 28 procent (van 175 naar 130).

Lees ook: Meer nepdope, maar minder wildplassers en geweld op Rembrandtplein

Deze cijfers zijn reden om voorzichtig optimistisch te zijn over de effecten van de pilot, schrijft Van der Laan. Naast de branding krijgen de twee pleinen ook lichtprojecties. Deze worden eind deze maand opgehangen bij de belangrijkste toegangen tot het Rembrandtplein en het Thorbeckeplein.