Start van hoofdcontent

Stad

nl

Branchevereniging: Grote rederijen zetten stroman-bv's in bij verkrijgen rondvaartvergunningen

1 mei 2017, 23.17 uur · Aangepast 3 mei 2017, 11.11 uur

Meer kans voor nieuwe bedrijven om rondvaarten te gaan verzorgen op de grachten, dat was de gedachte van de gemeente achter een nieuw vergunningssysteem voor rondvaartboten. Toch lijkt er in praktijk juist het tegenovergestelde gebeurd te zijn, zegt de Verenigde Rederijen Amsterdam (VRA).

In een brief aan de gemeenteraad laat de VRA - de branchevereniging voor kleinere rondvaartbedrijven - geen spaan heel van het vergunningenbeleid van de gemeente. Volgens de vereniging hebben grote rederijen via mazen in het systeem, nu bijna alle vergunningen voor de periode 2020 - 2030 in handen. De brief aan de raad is in het bezit van AT5.

Lees ook: Herverdeling vergunningen 'slagveld onder kleine rederijen'

Maximaal 12 boten per bedrijf
In de categorie 'gezichtsbepalende boten' deelde de gemeente in totaal 60 vergunning uit, voor boten die langer dan 14 meter zijn. Alleen de boten met een vergunning mogen in de periode 2020 - 2030 commerciële rondvaarten in de stad verzorgen. De gemeente bepaalde eerder dat ieder bedrijf voor maximaal 12 boten een vergunningsaanvraag kon indienen.

Rederij Kooij B.V. diende voor 12 van haar 28 boten een vergunning in. Voor de andere 16 boten ging Kooij op zoek naar dummy-bv's, zegt de VRA. Zo kreeg Rederij Haerlem B.V. vergunningen voor negen boten, die het onlangs kocht van Kooij. Maar de aankoop van die boten is volgens de VRA 'volstrekt ongeloofwaardig'.

Lees ook: 'Nieuwe regels rondvaartboten zullen juist zorgen voor méér drukte'

Negen rondvaartboten gekocht
Uit de gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt namelijk dat Rederij Haerlem B.V. een negatief eigen vermogen heeft van enkele duizenden euro's en dat het slechts over een klein bedrag aan liquide middelen beschikt. De VRA vraagt zich af hoe het bedrijf negen rondvaartboten heeft kunnen kopen. 'Een deal waar toch al snel één of enkele miljoenen mee zijn gemoeid', schrijft de VRA.

Ook heeft Rederij Haerlem geen ligplaats, afvaartlocatie en kaartverkooploket in de stad. Bovendien moeten de negen boten voor heel veel geld worden omgebouwd, zodat ze elektrisch kunnen gaan varen. Eenzelfde soort constructie geldt voor het bedrijf Waterweelde B.V., dat onlangs zeven boten van Kooij kocht.

Zowel Waterweelde B.V. als Rederij Haerlem ontkennen onderdeel van zo'n constructie te zijn.

Lees ook: Commissie kwam niet eens kijken naar rondvaartboot uit 1880: 'Onbegrijpelijk'

'Papieren truc om alle boten in te schrijven'
Casper Wulfers van het kleine Rederij Staets werd ook door Kooij benaderd, om via een constructie boten van Kooij in te schrijven voor de vergunningen. Hij weigerde echter. Tegenover AT5 vertelt hij zijn verhaal.

'Wij zijn er nooit heel specifiek op ingegaan, omdat toen nog uitgezocht moest worden hoe een constructie opgetuigd kon worden dat dat juridisch goed in elkaar zat. Maar het was in ieder geval heel duidelijk, dat het niet het overkopen van schepen was. Of niet het beginnen van een gezamenlijke bedrijfsvoering', vertelt Wulfers. 'Het was puur een papieren truc om te zorgen dat zij met al hun boten konden inschrijven.'

Lees ook: Rondvaart- en salonboten voeren actie tegen herverdeling vergunningen

'Ging niet om een tientje'
Voor het inschrijven van de boten van Kooij werd Wulfers een bedrag geboden. Hoeveel precies wil hij niet vertellen. 'U kunt zelf wel inschatten dat het niet om een tientje ging', zegt hij. AT5 heeft inzage gehad in emails die het verhaal van Wulfers bevestigen.

Uiteindelijk besloot het bedrijf om niet op het aanbod van Kooij in te gaan. 'Misschien dat het juridisch wel juist is. Maar wij hadden er niet een heel goed gevoel over, laat ik het zo zeggen. Wij willen boten varen en we willen zeker ons bedrijf redden. Maar niet ten koste van alles.' Toch neemt hij Rederij Kooij niets kwalijk. Het probleem ligt volgens hem bij de gemeente en bij Waternet, die dit soort constructies niet hebben zien aankomen.

Lees ook: Rederijen vrezen loting: 'Gemeente verandert regels waardoor je failliet gaat'

Rederij Kooij: 'Gekozen voor verkoop'
Rederij Kooij B.V. wil niet reageren op het verhaal van Casper Wulfers. In een algemene verklaring laat Guido Frankfurther, woordvoerder van Kooij, weten dat het bedrijf zich niet herkent in het verhaal van stroman bv's.

'Ik wil opmerken dat van omzeilen van regels geen sprake is', zegt Frankfurther. 'Kooij heeft eieren voor haar geld gekozen. Zij zag zich genoodzaakt een deel van haar beeldbepalende boten af te stoten. Zij heeft een aantal opties onderzocht en uiteindelijk gekozen voor verkoop.'

Lees ook: Verkoop boot gaat niet door na verliezen vergunning: 'Ik verlies m'n pensioen'

Gemeente gaat brief bekijken
De gemeente is op de hoogte van de brief van de Verenigde Rederijen Amsterdam. Een woordvoerder van wethouder Udo Kock zegt dat er heel serieus naar de brief gekeken gaat worden.

Bekijk de video voor het hele interview met Casper Wulfers.