Meer harde aanvaringen met pont door onervarenheid

Het GVB heeft de afgelopen tijd meer pontjes hard tegen de kade zien botsen. Dat komt omdat de schippers nog moeten wennen aan het nieuwe model.

Vorige week raakten nog twee passagiers lichtgewond toen de pont tegen de kade bij Centraal Station knalde. Ook raakten brommers en fietsen beschadigd. Maar dat was niet het enige incident.

Lees ook: Twee gewonden na botsing pont bij Centraal Station

'In de afgelopen tijd zijn er iets meer harde aanvaringen met de kade voorgekomen dan gebruikelijk', zegt een woordvoerder tegen AT5. Dat komt doordat er sinds oktober een nieuw type veer tussen het station en de Buiksloterweg pendelt. Deze '60ers' zijn groter en varen deels op andere – elektrische – motoren. Maar ze zijn ook zwaarder en minder wendbaar.

Wel geoefend
Volgens het GVB is er bij ingebruikname van nieuw materieel altijd 'een zekere gewenningsperiode nodig'. Hoewel de schippers van het vervoersbedrijf wel geoefend hebben met de 60er, ging het toch nog een paar keer mis. 'Zie het als koken op een elektrisch toestel terwijl je heel lang gas gewend was.'

Lees ook: 'De kapitein riep "hou je vast" en klapte toen tegen de kade aan'

Ondanks de recente stijging van harde aanvaringen, zouden de schippers hun nieuwe vaartuig wel steeds meer onder de knie krijgen. 'Het gaat steeds beter.' Het GVB onderzoekt de aanvaringen en kijkt wat er anders of beter kan. 'We tweaken de schepen, stellen de vertraging in besturing bij, we praten met de schippers, we leiden op, et cetera', zegt de woordvoerder.

Schadeclaims
Daarbij merkt de voorlichter wel op dat er bij de aanvaring van vorige week iets in de schroef van de 60er was gekomen, waardoor de 'pittige aanlanding' gebeurde. 'Dit zou met ieder schip kunnen gebeuren.'

Lees ook: Nieuwe pont over het IJ gaat komende maandag varen

Als passagiers schade oplopen door harde aanvaringen, kunnen zij via een claimformulier melding maken bij het GVB.