Start van hoofdcontent

Stad

nl

'Drukte blijft, maar prettiger en leefbaarder Amsterdam moet lukken'

24 augustus 2017, 09.15 uur · Aangepast 24 augustus 2017, 11.11 uur · Foto: Charlie Lou

Amsterdam Marketing, de organisatie achter slogan I Amsterdam, verwacht dat de drukte in de stad voor altijd blijft. 'Rustiger zal het waarschijnlijk niet worden', zegt directeur Frans van der Avert, 'maar een prettiger en leefbaarder stad moet zeker lukken'.

Volgens Van der Avert levert de toeristenstroom naar Amsterdam onze stad geld en banen op. 'Maar dat moet niet de enige drijfveer zijn', zegt hij in De Telegraaf. 'Als een bewoner niet meer in de stad wil wonen, dan verliest de stad zijn DNA. Dan blijft er een lege huls over'.

Buitenlandse bezoekers
'Wat mij betreft is de stad van de bewoners', zegt Van der Avert. 'Zonder bewoners is er geen stad'. Hij zegt dat zijn organisatie tegenwoordig aan een ander doel werkt. 'Drie jaar geleden besloten we om geen marketing meer te doen om buitenlandse bezoekers te interesseren voor een bezoek aan Amsterdam. Onze tijd besteden we nu aan het spreiden'.

Lees ook: I amsterdam ten grave gedragen op Museumplein

Amsterdam Marketing wil toeristen naar de 'randen van de binnenstad' sturen. 'De noordelijke Pijp bijvoorbeeld, Oost en ook Nieuw-West is een 'new thing'. De fruittuinen bijvoorbeeld en de enorme Turkse eetcultuur. Daar kunnen we echt wat mee'.