Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Klanten urenlang laten wachten: 'Opstartproblemen RMC waren niet te voorkomen'

22 september 2017, 18.42 uur · Aangepast 21 juni 2018, 18.15 uur

De opstartproblemen bij de nieuwe uitvoerder van het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) in Amsterdam, de Rotterdamse Mobiliteit Centrale (RMC), waren niet te voorkomen. Dat schrijft verantwoordelijk wethouder Pieter Litjens aan de gemeenteraad. In de brief rept hij met geen woord over de ritjes die extreem te laat werden uitgevoerd.

RMC ging op 1 juli van dit jaar van start in Amsterdam. En dat liep alles behalve soepel. Hogere ritprijzen en cliënten die veel te lang op een taxi moesten wachten. De klachten stapelden zich op en waren duidelijk terug te zien in de punctualiteitscijfers. In de eerste maand werd slechts 70,98 procent van de ritten op tijd uitgevoerd. 

Wat is op tijd?
De gemeente heeft met RMC afgesproken dat 93 procent van de ritten op tijd moet rijden. Dat betekent concreet dat slechts 7 procent van de ritten maximaal 15 minuten te laat mag komen. 0,5 procent van de ritten mag extreem te laat komen (plus 30 minuten of meer).

Lees ook: RMC: 'We hadden te weinig capaciteit dit weekend'

Uit cijfers die in augustus werden gepubliceerd door RMC blijkt dat er meerdere dagen zijn geweest in de eerste maand waar nog net de helft van de ritten op tijd werd uitgevoerd. Een dieptepunt was zaterdag 8 juli, toen maar 32,19 procent op tijd reed.

Litjens spreekt in de brief van 'hinder bij sommige cliënten' en 'ik ben me ervan bewust dat de nalatende prestatie voor een aantal cliënten individueel heel vervelend is geweest en mogelijk tot onzekerheid heeft geleid bij deze kwetsbare doelgroep die afhankelijk is van het AOV.'

De wethouder lijkt hiermee voorbij te gaan aan de dramatische cijfers van de maand juli. Daarnaast rept Litjens met geen woord in de brief over ritten die extreem te laat werden uitgevoerd. Juist dat leek in de eerste maand het grootste probleem. Meerdere cliënten beklaagden zich namelijk bij AT5 over een urenlange wachttijd. 

Ritprijzen
Naast de punctualiteit was ook de ritprijs een groot probleem. In totaal kreeg RMC hierover 33 klachten. Er is onderzoek gedaan naar hoe het kan dat sommige klanten per 1 juli opeens meer moesten betalen voor hetzelfde ritje.

Wat blijkt: Connexxion reed alleen op postcodes en RMC rijdt nu ook op huisnummer. Hierdoor is de berekening door RMC nauwkeuriger, schrijft Litjens.

Lees ook: Gemeente keihard voor vervoerder RMC: 'Vanaf morgen voldoen aan punctualiteit'

Excuses 
Inmiddels heeft RMC gedupeerde cliënten persoonlijk benaderd en haar excuses aangeboden voor het ongemak dat ze hebben ervaren. Ook heeft de vervoerder alles in het werk gesteld om de opstartproblemen op te lossen en veel aandacht besteed aan de afhandeling van klachten, aldus Litjens.

Lees ook: Vervoerder RMC laat gehandicapt stel uren wachten na Kwaku-bezoek

De problemen werden veroorzaakt vanwege de overgang van het personeel van de oude uitvoerder van het AOV Connexxion naar RMC. 'RMC heeft in korte tijd veel moeten investeren om hun bedrijfscultuur aan de nieuwe medewerkers over te brengen. Het verlies van de aanbesteding AOV en de overgang naar RMC, is voor het voormalige Connexxion-personeel een ingrijpende transitie geweest die een (negatieve) weerslag heeft gehad op de startfase van RMC.'

Verbetering
In augustus reed RMC wel meer op tijd dan een maand eerder, maar voldeed nog steeds niet aan de 93 procent. De vervoerder kwam 0,61 procent te kort. Ook over de gevallen 'extreem te laat' in de maand augustus schrijft de wethouder, net zoals over de eerste maand, niks aan de gemeenteraad. 

Spanning voor september
Litjens zegt dat de problemen bij RMC in de eerste maand niet te voorkomen waren. 'De aandacht is nu op september gevestigd. De ervaring leert dat, wanneer de zomervakantie is afgelopen, er sprake is van een stijging van het aantal ritten en er meer verstoppingen in het verkeer aan de orde zijn.'

Lees ook: Aangepast vervoer chaos met nieuwe vervoerder: ouderen wachten urenlang op een taxi

RMC heeft de wethouder beloofd rekening te houden met de toenemende drukte voor september. Er staan onder meer extra voertuigen klaar om in te grijpen zodra het dreigt mis te gaan.

Wethouder Pieter Litjens wilde vandaag niet voor de camera van AT5 reageren. Een woordvoerder liet weten dat dit 'agendatechnisch' onmogelijk was.