Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Heeft Amsterdam Marketing die jaarlijkse 3,8 miljoen euro nog wel nodig?

23 november 2017, 20.21 uur

Heeft Amsterdam nog wel promotie nodig? Menig Amsterdammer schudt waarschijnlijk het hoofd en daarmee rijst de vraag: die jaarlijke 3,8 miljoen euro voor Amsterdam Marketing, die kan toch wel stopgezet worden?

De partijen op links zijn niet meer overtuigd van het nut van Iamsterdam, zo ook Eric Flentge van de SP: 'Wij hoeven geen stadspromotie, we hoeven geen marketing. En die letters mogen ook weg. Besteed dat geld toch aan mooie culturele evenementen voor Amsterdammers en toeristen. Dan is iedereen blij.'

Campagnepraatjes
De mensen van Iamsterdam zelf zeggen dat ze dat geld allang niet meer gebruiken voor de promotie. Het wordt juist ingezet om bezoekers te spreiden, bedrijven de weg te wijzen en Amsterdammers te wijzen op het culturele aanbod.

'En om als stad je bezoekers professioneel te ontvangen, hebben we dat geld nodig. En dat weten ze dondersgoed', zegt directeur Frans van der Avert. Wat hem betreft zijn het vooral campagnepraatjes van de partijen. 

De letters bij het Rijksmuseum zijn nog altijd razend populair bij de toeristen, dagelijks gaan er duizenden op de foto met de attractie. En zij kunnen opgelucht adem halen, de motie om ze weg te halen heeft het niet gehaald in de gemeenteraad.