Start van hoofdcontent

Stad

nl

'Station Zuid wordt heel mooi, extra spoorlijnen zijn wel nodig'

27 november 2017, 18.31 uur · Aangepast 27 november 2017, 18.49 uur

Waar nu alle toeristen vanaf Schiphol nog op CS binnenstromen, moet dat straks gebeuren op het vernieuwde Zuid. Centraal barst uit zijn voegen en op Zuid is er ruimte om flink uit te breiden. Er zijn plannen om van vier naar zes sporen te gaan.

CS kan niet worden uitgebreid. 'Het is een monumentaal pand. Als je die uitbreidt, kom je in het IJ terecht. Zuid wordt twee keer zo groot. Het wordt prachtig op een moderne manier', legt Mercedes Grootscholten van ProRail uit. 

En dat is nodig, want er is een groot tekort aan ruimte. 'Het is zelfs zo dat op het perron de bankjes zijn weggehaald omdat er niet voldoende ruimte is dat er mensen kunnen staan', zegt Chris Vonk van reizigersvereniging Rover. 

Extra spoor
En daarom gaat station Zuid gaat op de schop. Die plannen zijn bekend, maar met de komst van zoveel extra reizigers zullen er meer reismogelijkheden moeten zijn en dat zou betekenen dat er toch echt een extra spoor moet komen, die nu nog niet op de planning staat. 'Als je stations groter maakt dan is dat prettiger voor de reizigers, maar er moeten misschien ook meer treinen bij. Je moet ook denken aan hoe zit het met de sporen in Amsterdam', zegt Grootscholten.

Lees ook: 'Station Zuid moet volledig op de schop om ov-infarct te voorkomen'

De cijfers liegen er niet om. Op Zuid stappen nu zo'n 13 duizend reizigers per dag in en uit. In 2040 zullen dat er 20 duizend zijn. Reden genoeg voor de flinke verbouwing. Vonk: 'Het wordt heel breed, veel winkels en dat betekent ook dat er 's avonds veel reuring is, dat is heel belangrijk want anders staan de reizigers er een beetje verloren bij. Het wordt heel mooi als het doorgaat. Zeker met extra spoorlijnen.'

Rond 2026 zou het station met een extra spoor af moeten zijn. Mogelijk wordt er nog voor het einde van het jaar door het ministerie besloten of er daadwerkelijk een nieuw spoor komt.