Nieuwe perronaanwijzingen Schiphol moeten gevaarlijke situaties voorkomen: 'Betwijfel of het werkt'

Het vaak overvolle treinstation op Schiphol heeft een nieuwe manier om de drukte tegen te gaan. Door boven het perron aan te geven waar de treindeuren zullen stoppen, hopen ProRail en NS de drukte op het perron te verspreiden. Deze week wordt er nog met de aanwijzingen getest.

De aanwijzingen worden deze week juist tussen spoor 1 en 2 van Schiphol getest, omdat dit het smalste perron is. Daarom is het vaak ook erg druk hier.

'Iedereen wordt altijd zenuwachtig om er in te gaan, omdat iedereen zit te scannen voor plekjes. Het is heel erg dringen. Iedereen duwt elkaar omver om er in te komen', zegt een reiziger tegen AT5. En die klachten zijn terecht, vindt Jeffrey Velders, coördinator van de NS . 'Daar hebben we erg veel last. Mensen die alleen hier van de trap af komen en bij dezelfde deur nog willen instappen.'

'We zorgen ervoor dat die balk er is om de mensen goed te spreiden op het perron', vervolgt Velders. 'En het is goed voor de veiligheid ook. dat niet iedereen bij één deur blijft staan.'

Twijfels
Toch betwijfelen reizigers of de lichtgevende balk ook daadwerkelijk gaat helpen. 'Of het iets toevoegt? Ik betwijfel het. Het gaat niet helpen met het dringen en de gevaarlijke situaties bij de deur.

Hoe dan ook, volgende week maandag zijn de aanwijzingen altijd op het perron te zien.