Start van hoofdcontent

Stad

nl

Tweede Kamer beslist: komt er een fietspadverbod voor scooters?

11 december 2017, 08.59 uur · Aangepast 11 december 2017, 13.21 uur · Foto: Flickr / FaceMePLS

Het lot van de Amsterdamse fietsers en scooterrijders ligt donderdag in handen van de Tweede Kamer. Dan wordt wellicht de maatregel aangenomen die het mogelijk maakt snorscooters naar de rijbaan te verplaatsen met een helmplicht. Actiegroep Geef het Fietspad Terug! heeft er vertrouwen in dat het nu echt gaat gebeuren. Stichting Scooterbelang verwacht juist dat de scooter gewoon op het fietspad blijft. 

Beide belangengroepen proberen de dagen voor het debat de Kamerleden van hun standpunt te overtuigen. Als donderdag geen motie wordt ingediend, is de maatregel aangenomen. Komt er wel een motie dan blijft het nog langer spannend wat er gaat gebeuren. 

De vrijwilligers van Geef het Fietspad Terug! roepen Amsterdamse fietsers op de politici in Den Haag te e-mailen waarom scooters van het fietspad geweerd moeten worden. 'Vooral persoonlijke ervaringen en argumenten over het gevaar en overlast van scooters op het fietspad zijn het meest overtuigend.'

'Sterke lobby van scooterindustrie'
De actie wordt ondersteund door de Fietsersbond, die volgens een woordvoerder wel bezorgd is. 'Het is de vraag of er een meerderheid voor de wet is. De Kamerleden zitten verder van Amsterdam af en worden beïnvloed door de lobby van de scooterindustrie. Die zegt dat het gevaarlijk is voor scooters op de rijbaan, maar het gevaar op het fietspad wordt gewoon weggepoetst.'     

'We kregen al door dat een van de Kamerleden gek wordt van de e-mails, dus schijnbaar wordt er gehoor geheven aan onze oproep', zegt Tim Blank, een van de vrijwilligers van Geef het Fietspad Terug!. 'Daar zijn we blij mee, want we wachten al vijf jaar op een oplossing.'

Lees ook: 'Verbanning snorscooters naar rijbaan helpt alleen als auto's ook 30 gaan rijden'

Blank verwacht dat het donderdag wel goed komt. 'We maken ons niet zoveel zorgen. De SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) is positief, we hebben eerder al een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer en de gemeente Amsterdam heeft veel informatie opgestuurd naar de landelijke VVD. Goed aan de plannen van Amsterdam is dat rekening wordt gehouden met de veiligheid van de scooterrijder. Niet overal hoeft die naar de rijbaan. Wat scooterrijders niet leuk zullen vinden is dat ze straks op sommige straten een helm moeten dragen.' 

'Alleen bij 30 km/uur'
Stichting Scooterbelang laat een video voor zich spreken. Het filmpje waarin een scooter op de rijbaan probeert te rijden, vertelt het hele verhaal, zegt Maurice van Oosten. 'We gaan dat opnieuw delen, ook via sociale media. Ook Tweede Kamerleden zullen de komende dagen nog van Scooterbelang horen. 'Die gaan we op onze eigen wijze bereiken', zegt Van Oosten cryptisch.

Scooterbelang wijst op een recent rapport van de SWOV. Van Oosten: 'Daarin staat dat zomaar de scooter naar de rijbaan verplaatsen geen goed idee is. Dat kan alleen veilig op wegen waar maximaal 30 kilometer per uur wordt gereden. Anders is het te gevaarlijk. In het onderzoek wordt ook ontkend dat de drukte op het fietspad de oorzaak van veel ongelukken is.'

Lees ook: Snorscooterverkoop in de lift ondanks dreigend fietspadverbod: 'We maken ons nog geen zorgen'

Van Oosten heeft vertrouwen in een goede afloop, maar zegt ook eerlijk dat hij geen idee heeft hoe de Kamerleden gaan stemmen. 'Het blijven mensen.' Spannend dus, maar hij denkt dat het voor de gemeente Amsterdam nog spannender is. 'Als dit hele verhaal niet doorgaat, ligt er een project op tafel waar een streep door kan. Alsof je op je huwelijksdag van je aanstaande hoort dat-ie nee gaat zeggen. Dan heb je ook alles al geregeld en kosten gemaakt.' 

Gemeente is er klaar voor
De gemeente hoopt inderdaad dat het een ja wordt. Als de Algemene Maatregel van Bestuur donderdag wordt aangenomen, kan de nieuwe verkeersregel waarschijnlijk per 1 juli ingaan in Amsterdam, zegt een woordvoerder van de gemeente. 'We hebben daarvoor van alles voorbereid. We moeten nu afwachten wat er besloten wordt. Daarna moet de maatregel ook nog langs de Raad van State.' De gemeente heeft lang vastgehouden aan 1 januari als ingangsdatum, maar nu is duidelijk dat dat echt niet meer gaat lukken. 

Het verplaatsen van scooters naar de rijbaan zorgt voor een verbetering van de verkeersveiligheid, zegt de gemeente. Door de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen (mét helm) kunnen naar schatting van SWOV per jaar 260 verkeersslachtoffers minder vallen. Daarnaast neemt de overlast op het fietspad af.

Lees ook: 'Fietspadverbod voor scooters op 1 januari gaat niet lukken'