Start van hoofdcontent

Stad

nl

Dit zijn de zes varianten van de brug over het IJ

19 april 2018, 14.10 uur · Aangepast 19 april 2018, 14.49 uur · Foto: Javaburg Midden - versie 1

De gemeente onthult vandaag de zes ontwerpen voor een nieuwe Javabrug over het IJ. Amsterdammers mogen meepraten over welke brug hun voorkeur heeft. Toch ziet een deel van hen nog steeds liever een tunnel.

Om de pont te ontlasten, is de gemeente op zoek naar alternatieven om van Noord naar de overige delen van Amsterdam te reizen. Ondanks bezwaren van sommige Amsterdammers had het vorige stadsbestuur een duidelijke voorkeur voor een brug. Voetgangers en fietsers kunnen zich dan van de kop van het Java-eiland in Oost naar Noord verplaatsen en weer terug. 

Lees ook: Zes varianten voor een nieuwe Javabrug over het IJ

Waar de brug precies moet komen en in welke vorm, moet nog worden bepaald. Amsterdammers kunnen hun zegje online doen of tijdens bijeenkomsten op 23 en 24 april. Er zijn zes ontwerpen waaruit gekozen kan worden, elk voorzien van een trap en een lift. Het is in elk geval zeker dat de brug hoog gaat worden: containerschepen met vier lagen containers moeten er onder door passen. 

Midden
Twee van de ontwerpen beginnen in het midden van de Kop van Java, waar een kleine gracht wordt gegraven tussen de Kop en het overige gebied. De eerste variant vormt een soort paperclip rond de Tosaristraat. Aan de Noordkant eindigt de brug rond de Havikslaan in een krul. 

abc5media_image_0

Het andere ontwerp is een stuk rechter en gaat bij Kop van Java iets verder de wijk in. Bij de Tosaristraat wordt een viaduct gecreëerd voor fietsers. Ook is er een extra fietstrap gemaakt. Bij de Jakarta-gracht is bovendien een twee-laagse brug. 

abc5media_image_1

Oosten
Daarnaast zijn er voor de oostelijke kant van de Kop van Java twee mogelijkheden voor een brug ontworpen. Voor beide opties is er geen gracht gegraven. De eerste begint aan de Kop van Java via een paperclip bij de Tosaristraat, gaat langs de gebouwen aan de Sumatrakade en eindigt in een zogenoemde krakeling aan de Noordkant bij de Hamerstraat.

abc5media_image_2

De andere brug, die begint bij de Verlengde Jan Schaeferbrug, heeft een extra fietstrap bij de Sumatrakade en een viaduct bij de Tosaristraat. Deze eindigt met een krakeling bij de Hamerstraat in Noord.

abc5media_image_3

Westen
Voor de varianten aan de westelijke kant is er meer ruimte vrijgemaakt, ook zijn bij beide ontwerpen weer grachten gegraven. In het eerste ontwerp komt er bij de Kop van Java een lus in de buurt van de Tosaristraat. Dat model is verder vrij eenvoudig.

abc5media_image_4

Bij de andere optie, die loopt van de Meeuwenlaan tot aan de Verlengde Jan Schaeferbrug, zijn er meer mogelijkheden. Zo is er een tweede opstappunt op de Kop van Java. Bij de Jakarta-gracht is een twee-laagse brug gevormd.

abc5media_image_5

Definitief besluit
Wie meer wil weten over de zes opties, kan op de website van de gemeente terecht voor extra informatie. Uiteindelijk zal de gemeente eind dit jaar kiezen met welk ontwerp gewerkt gaat worden. In 2019 neemt de gemeente een definitief besluit over de brug. 

Lees ook: Honderd miljoen en een hoop tegenstand, maar de Javabrug komt er: 'Het is écht nodig'

Een deel van de Amsterdammers hoopt nog steeds de bouw van de brug te kunnen voorkomen. Zij willen liever een tunnel, onder meer omdat ze bang zijn dat het uitzicht verpest wordt door de brug. Bovendien twijfelen omwonenden aan het nut. 'Er komen veel meer mensen vanuit West, Nieuw-West en de grachtengordel en de meesten gaan naar de NDSM. Dan is dit gewoon heel erg om fietsen', zo zei één van hen eerder tegen AT5