Start van hoofdcontent

Stad

nl

'Beleidsmakers hebben te vaak een traditionele kijk op vervoer'

24 mei 2018, 14.54 uur · Aangepast 24 mei 2018, 15.08 uur · Foto: Flickr.com / Arend Jan Wonink (Archieffoto)

De grote mobiliteitsknelpunten in Nederland worden niet opgelost door investeringen in snelwegen en het spoor, stelt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies aan het kabinet. In Amsterdam kan er bijvoorbeeld beter in bussen worden geïnvesteerd.

Volgens het adviesorgaan kiezen beleidsmakers steeds voor dezelfde (vermeende) oplossingen. Zo heeft Amsterdam al geopperd om het tramnetwerk uit te breiden, schrijft de Volkskrant. 'Waarom trams? Ja, dat is historisch zo gegroeid. Wéér meer spoor aanleggen', aldus Jeroen Kok, voorzitter van de werkgroep die het advies opstelde. 

Lees ook: Nieuwe lijnen GVB bekend: negen trams hebben andere route

Het zou volgens Kok beter zijn als er geïnvesteerd wordt in snelle bussen. 'Die zijn veel flexibeler. Een busnetwerk kun je ook laten meegroeien met de wijk zelf.' In de vervoerswereld wordt te vaak langs gebaande wegen gewerkt, vindt hij. 

Noord-Zuidlijn
Ook op het spoor kan het creatiever, bepleit Kok. Zo zou de bereikbaarheid van Schiphol volgens hem vergroot kunnen worden door de Noord/Zuidlijn door te trekken over bestaand spoor. Wel ziet hij daar een probleem: de betrokken partijen, het GVB en de NS, werken amper samen en hebben botsende belangen. 

Lees ook: Eindelijk: eerste reizigers testen Noord/Zuidlijn

De Rli adviseert overheden en vervoersbedrijven dan ook om beter samen te werken en daarbij de 'mobiliteitsbehoefte centraal te stellen'.