Start van hoofdcontent

Stad

nl

Trams 020 slomer dan die in 010

16 december 2011, 15.12 uur · Aangepast 16 december 2011, 17.56 uur

Het huidige netwerk van de trams in de stad is niet meer van deze tijd, dat staat in een discussienota.

Het verouderde netwerk is sterk gericht op het historische verleden en voldoet niet meer aan de vraag van de moderne forens. Dit staat in de vrijdag gepubliceerde discussienota 'Een nieuwe kijk op het Amsterdamse ov', van de stadsregio Amsterdam.

Reizigers maken in toenemende mate gebruik van NS-stations in de buurt van de economische centra aan de rand van de stad. Het systeem moet daarom drastisch op de schop. Het rapport dient als discussiemateriaal voor de gemeenteraad om de miljoenenbezuinigingen op het openbaar vervoer het hoofd te kunnen bieden.

Het doel van verkeerswethouder Eric Wiebes (VVD) is de bezuinigingen op te vangen door het aantal reizigers te verhogen, het aantal ritten te beperken en door het verkorten van de reistijd. Dat kan door trams sneller te laten rijden op efficiëntere routes, zodat het tramverkeer beter de concurrentie aankan met de fiets en de auto.

Het ov is nu te langzaam. Door het fijnmazige netwerk in de binnenstad ligt de gemiddelde snelheid van een tram op 12 kilometer per uur. In Den Haag en Rotterdam ligt het gemiddelde op 20 kilometer per uur.