Start van hoofdcontent

Stad

nl

Chipkaart zorgt voor uitstel bezuinigingen

17 januari 2012, 11.30 uur · Aangepast 18 januari 2012, 18.28 uur

De positieve effecten van de invoering van de ov-chipkaart leiden ertoe dat de komende jaren nog geen drastische bezuinigingen hoeven worden doorgevoerd in het Amsterdamse openbaar vervoer.

Dat heeft de Stadsregio Amsterdam dinsdag laten weten. Zo blijven de routes van trams, bussen en metro's in 2013 en 2014 op hetzelfde niveau als dit jaar.

Dat is mogelijk, omdat de Stadsregio jaarlijks 15 miljoen minder subsidie hoeft uit te keren aan het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB. De invoering van de ov-chipkaart levert de vervoerder meer reizigersinkomsten op, waardoor de subsidie kan worden teruggebracht.

In feite krijgt het GVB nu na iedere reis de ritprijs, aldus de Stadsregio. Dat was bij het gebruik van de strippenkaart anders. Aangezien die in het hele land konden worden gekocht, werd de opbrengst daarvan verdeeld onder de vervoerders aan de hand van een speciale berekening. Ook heeft de sluiting van de metropoortjes ertoe geleid dat het aantal zwartrijders meer is afgenomen dan verwacht.

Het GVB liet in een reactie weten blij te zijn dat de verdeling van de opbrengst transparanter is, nu de ritprijzen direct ten goede komen aan de vervoerder. 'Dat pakt voor het GVB goed uit', aldus een woordvoerster.

Eerder was door de kabinetsbezuinigingen nog sprake van een korting van 13 miljoen euro op het lijnennet in 2013 en 2014. Volgens de Stadsregio staat er vooral voor de periode na 2015 nog wel een flinke bezuiniging te wachten. Tot die tijd blijven de routes behouden, maar moet er nog wel een oplossing komen voor de kosten van het beheer en onderhoud van de railinfrastructuur.