Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Vd Laan: geen zorgen over risico's Zuidas

10 februari 2012, 20.15 uur · Aangepast 13 februari 2012, 22.48 uur

Burgemeester Van der Laan is het niet eens met de kritiek dat de plannen voor de Zuidas al gepresenteerd zijn, voordat er sluitende afspraken zijn gemaakt over eventuele tegenvallers. Dat zei hij vanavond in 'Het Gesprek met de Burgemeester'.

Afgelopen donderdag werden de nieuwe plannen voor de Zuidas bekend gemaakt. De A10 wordt verbreed en ondertunneld en er komen nieuwe kantoren en woningen bij. Totale kosten 1,4 miljard waarvan het Rijk 1 miljard betaald. Maar over de risico's en wie opdraait voor eventuele tegenvallers, daarover worden pas de komende twee maanden sluitende afspraken gemaakt.

Geen probleem aldus Van der Laan vanavond op AT5: 'Er zijn nog geen afspraken gemaakt juist omdat het Rijk begrijpt dat wij rondlopen met een Noord/Zuidlijn-trauma. En wij willen rustig de tijd nemen, en niet overhaasten, omdat we niet opnieuw ons hoofd in een strop willen steken. (...) We nemen nog twee maanden om nog door te praten over een eerlijke verdeling van risico's, die we ook van a tot z met de gemeenteraad willen bespreken.'

Op de vraag waarom het plan niet werd gepresenteerd op het moment dat er sluitende afspraken zijn gemaakt gaf Van der Laan als antwoord: 'Nou, dat had ook gekund.'   Maar volgens Van der Laan was dat niet perse beter geweest: 'Ik heb daar nooit zo over nagedacht. Ik heb er wel opgelet en me er ook mee bemoeid dat voor die risico's alle tijd wordt genomen die nodig is.'

Oud-burgemeester Cohen zei tijdens de verhoren van de enquete-commissie Noord/Zuidlijn over ingewikkelde projecten: 'Eigenlijk zijn we allemaal amateurs'. Maar zo voelde Van der Laan het niet: 'Nou het is gevaarlijk om daar antwoord op te geven. Als je ja zegt zit je fout en als je nee zegt ben je gauw arrogant. Ik voel me helemaal geen amateur in dit opzicht. Het is wel zo, je bent geen ingenieur dus je kan alle technische dingen niet helemaal overzien. Maar dat vertellen die ingenieurs ons netjes. Wat wij kunnen overzien als bestuurders, wat is nou een eerlijke verdeling.'

Van der Laan zei er scherp op te letten dat niet dezelfde fouten worden gemaakt als bij de Noord/Zuidlijn toen Amsterdam voor alle meerkosten moest opdraaien: 'Dat is hier totaal niet de situatie. Wij praten over een heel verfijnd systeem van risico-toedeling waar de verhouding juist heel anders zou zijn. Het is vooral een Rijksproject met een stukje Amsterdam. En voor dat stukje willen wij het risico dragen.'