De Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) richt zich in het onderzoek naar het treinongeval van 21 april in het Westerpark op de oorzaak van de botsing en op de 'botsveiligheid' van treinen in het algemeen.

De raad heeft woensdag laten weten dat de eerste vraag is wat er fout is gegaan waardoor de intercity en de stoptrein konden botsen. Ten tweede wil de raad weten waarom er zoveel mensen gewond raakten, terwijl de botsing niet extreem hard was en er geen trein is ontspoord. Als gevolg van de botsing overleed een vrouw en vielen meer dan 100 gewonden.

De maatregelen om botsingen te voorkomen, beginnen al bij de planning van de dienstregeling, aldus de OVV. Een rood sein, waar de betrokken sprinter doorheen zou zijn gereden, is pas een van de laatste 'redmiddelen'. Daarna zijn er nog de treindienstleider en de machinist die kunnen ingrijpen. De OVV stelt de vraag waarom de trein niet door de machinist of het beveiligingssysteem is stilgezet. Een andere vraag is of het sein wel goed zichtbaar was voor de machinist.

0 reacties Geef je reactie

AT5 maakt gebruik van cookies..

AT5 maakt gebruikt van cookies om de website te verbeteren, te analyseren, voor social media en advertenties. Door gebruik te maken van deze website en hiernaast op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies op de website van AT5. Meer weten over cookies? Klik hier.