Start van hoofdcontent

Stad

nl

Ferdinand Bol wordt bijna geheel autovrij

12 januari 2013, 12.49 uur · Aangepast 12 januari 2013, 19.29 uur · Foto: Christine Westerveld

Na jaren vertraging zal stadsdeel Zuid 23 januari eindelijk de voorlopige conceptnota van uitgangspunten voor de herinrichting van de Ferdinand Bolstraat presenteren.

Belangrijkste punten zijn daarin dat de straat vrijwel geheel autovrij wordt en dat het deel tussen het Marie Heinekenplein en het zogenoemde Picopleintje een enkel tramspoor krijgt. Wel zullen auto's vanuit de zijstraten kunnen oversteken.

Enkelspoor voor de tram is een langgekoesterde wens van ondernemers in de straat. Hans van Lieshout, scheidend voorzitter van ondernemingsvereniging Ferdinand Bol: 'In de toekomst zullen vijf- tot achtduizend bezoekers met de Noord/Zuidlijn arriveren, is de verwachting. Door de tram op enkelspoor te laten rijden, zal er meer ruimte voor voetgangers komen.'

De nieuwe conceptnota van uitgangspunten wijkt niet wezenlijk af van de plannen uit 2009. Ook daarin was voorzien in meer ruimte voor voetgangers en fietsen door het weren van auto's en enkelspoor voor de tram.

Door vertraging bij het werk aan de Noord/Zuidlijn werd ook de herinrichting van de Ferdinand Bolstraat op de lange baan geschoven. Maar toen in 2010 de tramrails met spoed moesten worden vervangen, koos de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (DIVV) ondanks toezeggingen van het stadsdeelbestuur toch voor dubbelspoor.

Dat besluit leidde tot grote woede van de ondernemersvereniging. Van Lieshout: 'Ze hadden het enkelspoor destijds beter meteen kunnen aanleggen. Daarmee had de DIVV zich een hoop geld en ons een hoop ellende kunnen besparen. Nu zal het spoor alsnog worden vervangen.'

De herinrichting van de Ferdinand Bolstraat sluit aan op het aanleggen van 'de Rode Loper' boven de Noord/Zuidlijn, tussen het Centraal Station en het Weteringcircuit.

Dit artikel verscheen eerder op Parool.nl