Start van hoofdcontent

Stad

nl

Komende jaren veel vertraging tussen Zuid en A'veen

22 januari 2013, 15.05 uur · Aangepast 24 januari 2013, 11.03 uur

Reizigers tussen Zuid en Amstelveen zullen de komende jaren te maken krijgen met aanzienlijke vertraging en hinder. Tijdens de renovatie van metrolijn 51 en tramlijn 5 zullen die reizigers ten minste twee jaar de bus moeten nemen.

Wanneer de metro's en trams niet meer zullen rijden, is nog niet duidelijk. Het werk aan het traject kan in 2014 of 2015 beginnen en zal dan ongeveer drieënhalf jaar duren. Gedurende die periode zullen de lijnen 51 en 5 ten minste twee jaar niet door Amstelveen en Buitenveldert rijden, schrijft de Amstelveense wethouder Jan-Willem Groot in een brief aan zijn gemeenteraad.

Na jaren discussie ligt er eindelijk een plan voor de hoognodige renovatie van de Amstelveenlijn.

De gewenste upgrade van de lijn naar een volwaardige metro is van de baan. Tramlijn 5 zal blijven rijden tussen het Centraal Station en Amstelveen Binnenhof en de sneltram zal worden vervangen door 'een hoogwaardige tram' tussen Westwijk en Zuid. Daar kunnen reizigers overstappen op de Noord/Zuidlijn of een metro naar station Amstel.

Onderdeel van het plan zijn drie nieuwe viaducten op het tracé, waardoor de trams sneller zullen kunnen rijden en het overige verkeer niet zal worden gehinderd. De viaducten bij de haltes Sportlaan, Zonnestein en Kronenburg moeten ook het aantal ongelukken met de beruchte lijn verminderen.

Voor al deze ingrijpende werkzaamheden moeten de tram en de metro dus buiten bedrijf worden gesteld. Bovendien zullen de haltes A.J. Ernststraat, Amstelveen Centrum, Marne, Gondel en Spinnerij worden geschrapt.

Dit artikel verscheen eerder op Parool.nl