Start van hoofdcontent

Stad

nl

GVB-directeur keurt plan Amstelveenlijn af

8 februari 2013, 10.46 uur · Aangepast 9 februari 2013, 22.38 uur

Het plan wat is gemaakt voor de Amstelveenlijn beperkt de mogelijkheden om het metronet in Amsterdam te verbeteren. Dit schrijft directeur Bart Schmeink van het GVB in een brief aan de gemeenteraad.

'Het is niet wenselijk dat Amsterdam gebonden is aan een compromis voor Amstelveen, waarbij de capiciteitsbehoefde en reizigerscomfort van minder groot belang lijken te zijn'. 

Het GVB wordt verplicht om een metrolijn aan te bieden tussen station Zuid en Amstel. Deze nieuwe metrolijn moet dan over het zelfde traject gaan rijden als de bestaande metrolijnen en beperkt zo de capaciteit van de Oosttunne.

Ook moeten hierdoor alle lijnen op dezelfde frequentie gaan rijden. 'Hierdoor wordt de inzet op het net bepaald door de zwakste schakel', zegt Schmeink. 'Dit betekent dat de huidige situatie voortduurt waarbij op lijn 50 de frequentie nu niet aangepast kan worden op de reizigersaantallen, en dat voor de reizigers van lijn 54 het aantal metro's tussen het Centraal Station en Zuid-Oost ongeveer halveert.'

Daarnaast zouden de consequenties van een storing veel groter zijn voor het metronetwerk. Schmeink pleit dan ook voor een betere verbinding met Amstelveen, zolang dit niet ten koste gaat van het metrovervoer in Amsterdam.

De werkzaamheden aan de Amstelveenlijn staan in de planning voor 2014 óf 2015. In die periode zullen metro 51 en tram 5 tenminste twee jaar niet rijden tussen Amstelveen en Buitenveldert.