Gloednieuwe metro laat nog maanden op zich wachten

De nieuwe metro gaat pas veel later rijden dan de bedoeling was. Het testen van de M5-metro's heeft namelijk vertraging opgelopen.

Het duurt ongeveer een half jaar langer voordat de M5 de versleten zilvermeeuwen kan gaan vervangen. Volgens de gemeente komt dit omdat er een aantal zaken nog niet naar behoren werkt. Het vervoersbedrijf wil pas gaan rijden als de testen zorgvuldig en helemaal naar tevredenheid zijn afgerond. 

René van Marrewijk, projectmanager M5-metro bij de gemeente, erkent dat het aanvankelijk de bedoeling was dat de nieuwe metro's eind 2012 / begin 2013 zouden rijden. 'We hebben bij het testen nog een aantal probleempjes ontdekt. Denk bijvoorbeeld aan de interactie tussen baanvak en voertuig, dat kun je niet in Frankrijk testen'.

Ook kwam er een probleem met het camerasysteem op de stations aan het licht, waardoor de bestuurder niet kon zien of iedereen was ingestapt. Dat probleem is inmiddels verholpen, maar de precieze datum waarop de M5 gaat rijden is nog altijd niet bekend.

'In het voorjaar zal de exploitatie starten met de passagiers', verwacht Van Marrewijk. Een exacte maand durft hij nog niet te geven. 'Maar we zitten er echt dicht tegenaan', bezweert hij. 

Het was de afgelopen maanden vaak dringen in de metro. Uitvallende (oude) metrostellen en winterse drukte zorgden vaak voor 'Japanse toestanden' in de ochtendspits. Het GVB belooft dan ook dat de nieuwe, ruimere, metro's eerst in de ochtendspits zullen worden ingezet.