Wonen in Haven-Stad: geen tuintjes, wel het IJ voor de deur

Een betaalbaar koop- of huurhuis is nauwelijks nog te vinden in de stad en omdat de Amsterdamse bevolking met 11.000 mensen per jaar groeit, is het devies voor de gemeente: bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Zo zijn ook de plannen voor Haven-Stad ontstaan, een gigantisch nieuwe stadsdeel aan de westkant van de stad.

Worden alle wijken van Haven-Stad gebouwd, dan wonen en werken er straks meer dan 150.000 mensen in het stadsdeel, ongeveer evenveel mensen als er in Haarlem wonen. De twaalf wijken die samen Haven-Stad vormen gaan gebouwd worden rond station Sloterdijk, in het Westelijk Havengebied binnen de ring en aan de overkant van het IJ in Noord.

Animatie: woon jij straks in de Amsterdamse haven?

Hoge dichtheid
De bouw van de twaalf wijken gaat vele tientallen jaren duren, de kans is groot dat de laatste woningen pas na 2050 opgeleverd worden. Toch moeten er nu al belangrijke beslissingen over Haven-Stad genomen worden, bijvoorbeeld over hoe de wijken eruit komen te zien. Omdat de ruimte in de stad schaars is, maar er wel veel mensen in Haven-Stad moeten wonen en werken, gaat er gebouwd worden in hoge dichtheid.

Lees ook: Wethouder Ivens: bedrijven in haven moeten wijken voor woningen Haven-Stad

Haven-Stad wordt heel een heel nieuw stuk Amsterdam, dat zich duidelijk gaat onderscheiden van de rest van de stad, vertelt Maaike Scheringa, stedenbouwkundige bij de gemeente. Als hoofdontwerper van Haven-Stad werkt zij al jaren aan het nieuwe stadsdeel. 'We gaan geen eengezinswoningen met een tuin aanleggen, maar we hebben het echt over hoge dichtheid. Dat betekent bouwblokken van 30 meter (hoog, [red.]), hoogbouw tot 60 meter en op ov-knooppunten, zoals bij station Sloterdijk, echt hogere bouwblokken die we daar kunnen realiseren.'

Wijk- en stadsparken
Om het gebrek aan tuinen te compenseren komt er wel veel gemeenschappelijk groen in de vorm van wijkparken. Verder krijgt het Westerpark een opknapbeurt en kunnen Amsterdammers kennis gaan maken met een relatief onbekend stuk natuur; ingeklemd tussen de A10 en Zaandam ligt de Noorder IJplas. Naast dat groen is vooral veel plek voor datgene dat Haven-Stad echt uniek maakt: het IJ.

Lees ook: GVB pleit voor nieuwe metrolijnen naar Haven-Stad

De kades langs het water worden ingericht voor wandelaars en fietsers. Maar bedrijven kunnen er ook laden en lossen en dat is belangrijk, want Haven-Stad wordt een stadsdeel waar gewoond én gewerkt kan worden. Er is ruimte voor 45.000 tot 58.000 arbeidsplaatsen in Haven-Stad. Het is niet de bedoeling dat dat alleen maar kantoorbanen worden, zegt Scheringa. 'Hier gaat het ook om bedrijvigheid waar met de handen gewerkt gaat worden. Dus er is ook ruimte voor garagebedrijven, er is ook ruimte voor 3d-printers, of voor bedrijvigheid waarvan we nu nog niet weten hoe dat er in de toekomst uit gaat zien.'

Wonen in de Minervahaven
Eén van de wijken van Haven-Stad wordt de Minervahaven. In die wijk mag pas na 2029 gewoond worden, vanwege afspraken die de gemeente maakte met nabijgelegen industriële bedrijven. Toch staat een aantal van de appartementengebouwen er stiekem wel al. Vastgoedontwikkelaar Heren2 bouwde in de Minervahaven meerdere kantoorpanden, die straks gemakkelijk veranderd kunnen worden in woningen.

Lees ook: Havenbedrijf niet blij met nieuwe megawijk Haven-Stad: 'Onze economische waarde is groot'

'Het is nu een kantoorgebouw en we zouden hier ook een woongebouw van kunnen maken', legt Pieter Bas Hendriks van Heren2 uit. 'Als je om je heen kijkt dan kun je dat al zien. Wij hebben al rekening gehouden met de draaiende delen in de gevel. Met andere woorden, je kan een raam open zetten. We hebben relatief gezien hoge plafonds, zodat ook al het nieuwe leidingwerk verwerkt kan worden in het gebouw.' En tot slot hebben de kantoren van Heren2 ook balkons op iedere verdieping. Die buitenruimte is nu fijn voor werknemers en straks voor bewoners.

Modebedrijven en Theater Amsterdam
Voor veel Amsterdammers zal de Minervahaven nu nog onbekend terrein zijn. Het gebied ligt tussen de nieuwbouwwijk Houthavens, de Spaarndammerbuurt en de Coen- en Vlothaven, waar nu nog grote industriële bedrijven zitten. Toch begint daar verandering in de komen. Zo is er een hoofdkantoor van Tommy Hilfiger en Calvin Klein gevestigd en verhuizen er steeds meer modebedrijfjes naar de Minervahaven, vertelt Scheringa. 'Het Theater Amsterdam is daar natuurlijk gevestigd. Je merkt dat mensen nu al de weg daar naartoe vinden. Wij verwachten dat dat zo langzamerhand steeds meer in het geheugen van de Amsterdammer komt te zitten.'

Animatie: zo groeide Amsterdam de afgelopen eeuw

Dat is belangrijk want de Minervahaven, net als de elf andere wijken van Haven-Stad, moet echt als Amsterdam gaan voelen. 'De mensen die hier komen wonen die zullen waarschijnlijk al komen vanaf een plek in de stad. Dus die nemen al hun Amsterdammer-zijn mee naar dit gebied', zegt Hendriks.

'Voelt als Amsterdam'
Maar vooral de goede fietsverbindingen en het openbaar vervoer naar de rest van de stad, moet volgens Scheringa voor verbondenheid gaan zorgen. 'Je kan gebruikmaken van alle voorzieningen die Amsterdam biedt en die liggen ook op een steenworp afstand. Ik denk dat zowel het gebruikmaken van de bestaande stad, als het wonen in een nieuw stadsdeel, met al die voorzieningen en al die werkgelegenheid die zich daar afspeelt, dat dat ervoor gaat zorgen dat je je Amsterdammer voelt op die plek.'

Wil je meer weten over Haven-Stad? Check dan www.at5.nl/havenstad. Kijk voor meer video's op onze Youtube-pagina.