Testproblemen met nieuwe metro

De nieuwe metro, de M5, moet in het voorjaar Amsterdammers gaan vervoeren. Nu er opnieuw meerdere problemen zijn geconstateerd tijdens het testen, is het de vraag of dit gaat lukken.

De verschillende tests die sinds vorig jaar september worden gedaan verlopen niet bepaald vlekkeloos. Destijds was de verwachting dat de metro aan het einde van 2012 zou gaan rijden. Omdat het testen toen ook al vertraging had opgelopen, zou het ongeveer een half jaar langer gaan duren voordat de M5-metro's de versleten oude metro's zouden gaan vervangen.

Het GVB schatte in dat de nieuwe metro's in het voorjaar van 2013 zouden gaan rijden. Na vragen van Trots Amsterdam's Ans van der Velde blijkt dat er op enig moment 19 punten zijn geconstateerd die aangepast moeten worden voordat de M5 kan worden ingezet op het metronetwerk. Volgens de Dienst Metro zijn deze punten overigens inmiddels voor het grootste gedeelte opgelost.

'Tijdens het testen is gebleken dat het nieuwe materieel nog onvoldoende betrouwbaar is voor stabiele inzet en zijn enkele problemen naar voren gekomen', aldus de gemeente.

Één van de problemen heeft te maken met de zogeheten 'Trein-TV' dat de vertrekprocedure door middel van camerabeelden door de bestuurder moet worden bewaakt. Ook zijn er problemen met de vermogensbehoefte van de nieuwe metro's. Omdat de M5-metro's langer en zwaarder zijn dan de oude, hebben ze meer vermogen nodig. Uit doorrekeningen blijkt dat op sommige locaties aanpassingen aan bekabeling nodig zijn om in de grotere vermogensbehoefte te kunnen voorzien. De kosten die hier aan verbonden zijn, zijn nog niet bekend.

Update:
Volgens de Dienst Metro horen dit soort problemen bij de introductie van een nieuwe metro. Wel erkennen zij dat het testen langer duurt dan gepland. Veel problemen zouden nu echter zijn opgelost en de ingebruikname van dit voorjaar zou gewoon gehaald geworden.