Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Vaker tijdverlies ambulances door warrige meldingen

31 juli 2013, 18.35 uur · Aangepast 2 augustus 2013, 18.45 uur

De 112-meldkamer in Amsterdam krijgt de laatste jaren steeds vaker onduidelijke meldingen binnen, bellers weten dan niet waar ze zich precies bevinden.

En in levensbedreigende situaties gaat hierdoor vaak kostbare tijd verloren, ambulances moeten eerst nog zoeken naar de plek waar ze moeten zijn. 

Volgens de meldkamer onstaan de verwarrende meldingen doordat mensen vaker met navigatie rijden en dus zelf minder goed opletten. Afgelopen maandag ging het nog mis met de melding bij een dodelijk ongeluk in Zuidoost

Meerdere lokaties

Daarbij werden lokaties doorgebeld die zo uiteen liepen dat de meldkamer besloot om naar twee plekken te rijden. Zo kon het gebeuren dat de eerste ambulance langs het ongeluk reed op weg naar een 'spookongeluk'. Overigens is het moeilijk te zeggen of het in dit geval geholpen had, maar het had wel een langere aanrijtijd tot gevolg. 

Ook denken medewerkers van de meldkamer dat de voorlichting over het bellen van 112 nog beter kan. Zo lijken mensen soms niet te weten wat ze kunnen verwachten als ze bellen.

Damian Monsma