Start van hoofdcontent

Stad

nl

Ouderen ontevreden over wisselende medewerkers thuiszorg

3 juni 2014, 20.39 uur · Aangepast 5 juni 2014, 20.45 uur

Veel ouderen zijn niet tevreden over de steeds wisselende medewerkers in de Amsterdamse thuiszorg.

Uit een enquete van Clientenbelang blijkt dat een groot deel zich onprettig voelt steeds opnieuw met een nieuw gezicht te maken te hebben. Zo ook de 76-jarige Ans Bleeker, ´Ik heb drie jaar op spraakles gezeten om weer te kunnen praten. En dan komt er weer een ander en moet je het verhaal opnieuw uitleggen. Praten kost mij ontzettend veel energie.'

Clientenbelang wijt de wisselende gezichten aan het feit dat er steeds meer met flexibele contracten wordt gewerkt. 'Ook worden er er mensen ontslagen, er zijn een aantal organisaties failliet gegaan de afgelopen jaren. En nu zien we dat dat voor onrust zorgt onder de cliënten.'

Ans vindt het maar niks. 'Het komt er op neer dat ik me moet uitkleden voor jan en alleman en dat is gewoon heel vervelendt.' De Ouderenbond laakt deze gang van zaken. Het creëert ook een gevoel van onveiligheid, ouderen zijn bijvoorbeeld vaak slachtoffer van de babbeltrucs waarbij dieven zich voordoen als medewerker van de Thuiszorg.