Start van hoofdcontent

Stad

nl

Noord/Zuidlijn wordt Herrema te veel

19 februari 2009, 12.49 uur · Aangepast 21 maart 2013, 14.54 uur

Wethouder Tjeerd Herrema heeft een persoonlijke afweging gemaakt bij zijn keuze om af te treden.

Wethouder Tjeerd Herrema begon in april 2006 als wethouder Verkeer en vervoer. Daarvoor was hij zeven jaar lang stadsdeelvoorzitter van Zeeburg. Het belangrijkste dossier was het aansturen van het miljoenenproject de Noordzuidlijn.Een taak die bij voorbaat onmogelijk leek. Verzakkingen, kostenoverschrijdingen en oplopende vertragingen. Het bleek meer regel dan uitzondering.

In zijn eerste jaar krijgt de wethouder te maken met een lekkage in de bouwput bij het Centraal Station, een kostenoverschrijding, en de lijn gaat dan pas in 2013 rijden. Dat is dan 5 jaar later dan bij de start van de bouw gepland was.

In 2007 valt de lijn weer duurder uit maar blijft het verder relatief rustig. Vorig jaar was een absoluut rampenjaar. De kosten lopen op tot 2 miljard euro en in juni verzakken vier historische panden aan de Vijzelgracht. Twee maanden later zijn er opnieuw verzakkingen en wordt de werkzaamheden zelfs tijdelijk gestaakt.

Vandaag maakte de wethouder zijn aftreden bekend. Tijdens de persconferentie liet hij weten dat de aanleg van de lijn een enorme last voor de stad is. En dat voor de wethouder een grens is bereikt.

  • Herrema: Gevolgen voor stad bijna niet te dragen
  • Dossier NoordZuidlijn