Start van hoofdcontent

Stad

nl

Noorderpark zoekt bedrijven die het park willen opknappen

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 30 april 2015, 16.55 uur · Foto: BLLBRD.co

Een voetbalveld van Nike of Adidas, een stukje groen van Heineken of een bomenpark van Bavaria? Het Noorderpark zoekt bedrijven die hun merk aan het park willen verbinden, om het vervolgens op te knappen.

Volgens initiatiefnemer BLLBRD, een platform dat steden en merken aan elkaar verbindt, is het plan uit noodzaak geboren. Omdat de gemeente steeds minder budget heeft om het park te onderhouden, wordt er nu naar creatieve oplossingen gezocht. De bedoeling is niet dat de merken zomaar adverteren in de openbare ruimte, maar dat ze hun naam verbinden aan een project dat het park ten goede komt. 

Voorbeelden zijn bierbrouwerij De Koninck, die in Antwerpen en Gent zorgde voor het behoud van nachtbussen, of de bank Barclays, die in Londen betaalde voor de aanleg van fietspaden. Bedrijven die een idee hebben voor het Noorderpark, kunnen intekenen op en zogenoemd plot en daarmee een thema kiezen waarbinnen ze hun plannen willen realiseren.

Binnen het kader sport is dat bijvoorbeeld de aanleg van een hardlooproute, en binnen het plot groen kan het bijvoorbeeld gaan om de aanleg van een rozentuin. Intekenen kan via de website van het initiatief, vervolgens wordt er een selectie gemaakt van de origineelste ideeën.