Start van hoofdcontent

Stad

nl

Waarschuwingscampagne witte heroïne kostte 268.000 euro

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 14 oktober 2015, 12.18 uur · Foto: Peter de Neef

De waarschuwingscampagne van de gemeente die waarschuwde voor de witte heroïne die verkocht werd als cocaïne heeft in totaal 268.000 euro gekost. De kosten zaten vooral in de vijfendertig matrixborden die door de stad werden geplaatst. Die kosten kwamen namelijk uit op een kleine twee ton.

De waarschuwingsborden kostten 650 euro per bord per week. Ook ging er een kleine 50.000 euro op aan flyers en de verspreiding ervan. Tevens ging er bijna 10.000 euro op aan pushberichten op social media.

De campagne was in vijftien landen actief. Tevens stelde de gemeente heroïnetests beschikbaar om cocaïne te testen, daarvan werden er in totaal 1100 verkocht. Ook werden er 90.000 flyers uitgedeeld. Uit een evaluatie blijkt dat de instanties goed met elkaar samenwerkten ten tijde van de campagne. Wel bleek dat voor de incidenten de verkoop van vervuilde drugs niet goed werden geregistreerd. Dit werd pas na die tijd goed geregistreerd.

Eind vorig jaar vielen er drie doden na het gebruik van de heroïne, omdat het werd verkocht als cocaïne. Zeker twintig anderen raakten onwel. De politie opende een klopjacht op de verdachte die zich uiteindelijk in april zelf meldde bij de politie. Hoewel hij niet door getuigen werd herkend, zit hij nog steeds vast.