Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Fietspaden te druk: 'Fietsers zitten elkaar in de weg'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 10 januari 2016, 17.38 uur

Wie wel eens in de stad fietst kent het probleem; dringen bij het stoplicht, gevaarlijke inhaalmanoeuvres van mede-fietsers over de stoep en snorfietsen die je links en rechts van je sokken rijden. Er is nu een wetenschappelijk rapport verschenen waaruit blijkt dat er veel meer fietspad nodig is.

De conclusie van het onderzoek (pdf) van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar het gebruik van fietspaden in de stad is even simpel als helder. 'De fietspaden zijn te smal. En daardoor is het op sommige momenten ook te druk en zitten de fietsers elkaar in de weg', zegt Jan Pieter Nepveu van de Fietsersbond Amsterdam. De fietsersbond ziet zich door de uitkomsten gesterkt in z'n strijd om de snorfiets van het fietspad te verbannen. Dat lijkt nu ook te gaan lukken, maar daarmee zijn nog niet alle problemen opgelost.

Volgens Nepveu kan een deel van de problemen ook opgelost worden door de fietspaden breder te maken. 'Fietspaden zijn nu al te vol met alleen fietsen', zegt Nepveu. Maar behalve snorfietsen delen fietsers de weg ook met onder meer bakfietsen, groepen fietstoeristen en e-bikes. Daarbij zorgt vooral de verschillende snelheid van de verschillende gebruikers voor problemen.

Volgens de Fietersbond is de gemeente wel op de goede weg met een aantal maatregelen, maar kan het allemaal nog veel beter. 'De gemeente doet inderdaad al heel veel, zeker in de binnenstad. Maar je ziet toch ook nog heel veel plekken waar ze de geparkeerde auto er niet durven uit te halen. Dus daar gebeurt eigenlijk onvoldoende', meent Nepveu.

Maar ook het gedrag van de Amsterdamse fietser zelf laat nog wel eens te wensen over. Al zijn er volgens Nepveu verzachtende omstandigheden. 'De infrastructuur dwingt fietsers er ook soms ook toe om een klein overtredinkje te maken.' Hoe dan ook, de oplossing van het probleem ligt, net als de uitslag van het onderzoek, voor de hand. Volgens Nepveu komt het helemaal goed met Amsterdam als de fietspaden breder worden, de snorfietsers naar de rijbaan verhuizen en de Amsterdamse fietsers zich beter aan de regels houden.