Start van hoofdcontent

Stad

nl

Sexy of seksistisch? Klachten over blootcampagne SuitSupply

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 25 februari 2016, 11.28 uur · Foto: SuitSupply

Het is modeketen SuitSupply opnieuw gelukt. Binnenkort moet het Amsterdamse bedrijf zich wederom verantwoorden bij de stichting Reclame Code voor een controversiële, licht erotische reclamecampagne.

De Reclame Code Commissie (RCC) had vanochtend om 09.30 uur al zo'n tien klachten binnengekregen over de nieuwe naaktposters van SuitSupply. Daarop staat een dame met ontbloot bovenlijf, waar twee mannen van afglijden.

Lees ook: Ophef over 'seksistische' reclamecampagne SuitSupply

En die campagne stuit veel mensen kennelijk tegen de borst. 'Met alle rumoer erover verwachten we de komende tijd nog wel meer klachten', zegt een woordvoerster tegen AT5. Ze zegt niet te weten wanneer SuitSupply zich moet verantwoorden aan de commissie, maar waarschijnlijk is dat bij de volgende behandeling over twee weken. De uitspraak wordt vervolgens enkele weken later gepubliceerd.

In strijd met algemeen belang of goede zeden
Voorafgaand de zitting kiest de commissie 'een of enkele' klachten uit, legt de woordvoerster uit. Die bepaalt dan of de reclame in strijd is met het algemeen belang of de goede zeden. 'We kunnen niet iedere klacht apart behandelen, omdat ze vaak gelijkluidend zijn'. 

Het is zeker niet de eerste keer dat SuitSupply zich moet verantwoorden bij de Reclame Code Commissie. Vorig jaar nog verloor het bedrijf in hoger beroep een klacht over hun campagne 'SuitSupply dives into the blue'.

SPRING / SUMMER 2015 CAMPAIGN, SUITSUPPLY Dives Into The Blue. http://t.co/KCanfYGUy8 pic.twitter.com/RMl58qUvw9

— SUITSUPPLY (@suitsupply) 20 februari 2015

Maar wat dan? 'We kunnen het bedrijf geen straffen opleggen, maar wel op een zwarte lijst plaatsen', zegt de woordvoerster. 'Daar willen adverteerders doorgaans niet op komen, vanwege het risico op imagobreuk. 96 procent van de bedrijven neemt het dwingende advies van de commissie over. Daaruit concluderen we dat zelfregulering van de reclamebranche werkt'.

Commissie oordeelt achteraf
Ze erkent dat klagen bij de stichting leidt tot veel publiciteit, in dit geval voor SuitSupply dus. Of het bedrijf daar ook echt op uit is, durft ze niet te zeggen. Toch heeft een eventuele uitspraak tegen SuitSupply geen effect voor een volgende campagne van het bedrijf. 'De commissie oordeelt altijd achteraf', zegt ze.