Stad

NL
V

Stadsdeel niet blij met reclame op enorme steigerdoeken

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 8 juli 2016, 09.45 uur · Foto: Hulstein

Stadsdeel Zuid is niet zo blij met de grote Nike-reclame op steigerdoeken aan de Vrijheidslaan. De doeken hangen aan twee kanten op gevels in de buurt van de Berlagebrug en er hangt een doek voor de Wolkenkrabber.

'Toen steigerdoekreclame mogelijk werd gemaakt had men in het achterhoofd de gedachte dat er een eind kwam aan die gerafelde groene steigerdoeken, met scheuren en gaten erin. In vergelijking daarmee kan reclame inderdaad netter zijn. Maar dit is wel heel erg groot en veel. En dit heeft heel veel impact op de omgeving. Ik vind deze campagne te dominant', zegt Sebastiaan Capel, voorzitter van de bestuurscommissie Zuid tegen De Telegraaf

De vergunning voor de steigers is afgegeven tot eind augustus. 'Dit zijn voorbeelden waarbij je denkt, was dit de bedoeling toen we de regels opstelden?', zegt Capel. 

Lees ook: 'Deze steiger is een monster en het aangezicht is verschrikkelijk'

De doeken waarop Dafne Schippers te zien is, zijn bedacht door Blowup Media. Dat bedrijf gaat in gesprek met de vereniging van eigenaren (vve) als een bedrijf aangeeft op een toegestane locatie steigerdoekreclame te willen. Blowup Media vraagt de vve dan steigers te plaatsen. Of er dan ook altijd werkzaamheden plaats moeten vinden is niet bekend. 'Door de reclame-inkomsten die wij genereren proberen we de renovatie te sponsoren. Zodra wij een sponsor hebben gevonden kunnen de vve's de steigers laten neerzetten', zegt Ernst Vos van Blowup Media tegen de krant.

Of en wanneer er maatregelen komen tegen de doeken, is niet bekend. 

Saw the pictures on socials already, but now with my own eyes... How cool! https://t.co/gay8wEXinw #justdoit pic.twitter.com/HJcnAJcHB6

— Dafne Schippers (@dafneschippers) 7 juli 2016