Start van hoofdcontent
nl

Bewoners gek van reclamesteigerdoek voor het raam

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 13 juli 2016, 14.32 uur · Foto: Bewoner VIctorieplein

Veel bewoners van de Vrijheidslaan en het Victorieplein in Zuid zien de zon deze zomer niet opkomen. Hun ramen zijn afgedekt met gigantische steigerdoekreclames waar Dafne Schippers op schittert.

Saw the pictures on socials already, but now with my own eyes... How cool! https://t.co/gay8wEXinw #justdoit pic.twitter.com/HJcnAJcHB6

— Dafne Schippers (@dafneschippers) 7 juli 2016

De steigerdoeken dekken de bouwsteigers af die tegen de appartementen staan. Die zijn daar neergezet voor renovatiewerkzaamheden. En dat is met name aan het Victorieplein hard nodig, erkent een 'gedupeerde' bewoner tegen AT5. De flat vergde nou eenmaal wat onderhoud. Van alle bewoners heeft hij trouwens nog een van de betere plekken. Hij woont achter een wit gedeelte van het steigerdoek. De foto's boven dit artikel zijn van hem afkomstig.

Slechte weersomstandigheden

Totaal VvE Beheer, verantwoordelijk voor het 'technisch beheer' van het appartementencomplex aan het Victorieplein, zegt dat de bewoners nog zeker een jaar tegen steigerdoeken aankijken. De werkzaamheden aan de flat zijn pas geleden begonnen. Tenminste aan de binnenkant van het gebouw. 'Door de slechte weersomstandigheden is het nog niet mogelijk geweest om te beginnen met de buitenkant van het complex'.

De VvE vermoedt dat de steigerdoekreclames er hangen om 'extra inkomsten te genereren' voor de dure verbouwing aan het pand, maar verwijst daarvoor naar administratief beheerder Newomij VvE. Jochem Coenraad, die het woord voert namens Newomij, zegt dat het bedrijf geen mededelingen doet over de verbouwing. 'Het staat niet in onze taakomschrijving om u van nieuws te voorzien', zegt hij. Op de vraag of de steigerdoekreclames geld in het laatje brengen om de één miljoen euro kostende verbouwing mee te financieren, geeft hij een cryptisch antwoord. 'Misschien wel'.

Nieuwe reclame

De bewoner van het appartement dat aankijkt tegen de Dafne Schippers-reclame zegt 'af en toe' werklui te zien die met een 'kwastje verf over de kozijnen gaan'. Hij heeft niet de indruk dat er hard wordt gewerkt. Wel weet hij dat het steigerdoek 'ergens in de komende weken' wordt vervangen voor een nieuwe reclame, ditmaal van Samsung.

Wat hij en zijn medebewoners er nou precies voor terugkrijgen, is hem niet duidelijk. 'Geld? Nee, ben je gek! Daar zien we niets van. Maar er gebeurt nu tenminste wel wat. Het doek is van tijdelijke aard en de verbouwing noodzakelijk. Dus ik accepteer het maar'.

Paal en perk

D66 wil paal en perk stellen aan steigerdoekreclames waar Amsterdammers soms maandenlang achter verscholen zitten. 'De stad is van haar bewoners en moet niet teveel ontsierd worden door commerciële uitingen', zegt Pieter Rietman van D66 in West. Hij wil dat de regels zo worden aangepast dat de ontheffing van maximaal negen weken 'minder makkelijk' verlengd kan worden. 

Rietman zegt dat op 'echt drukke plekken' bouwvergunningen worden afgevraagd om steigers af te dekken met reclame. 'In de praktijk gebeurt er niets'. De bewoners zijn vaak onvoldoende op de hoogte van hun rechten, zegt Rietman. Hij adviseert ze contact op te nemen met het stadsdeel. Die komt dan 'als het goed is' in actie.

Bewoner VIctorieplein